Her er vinnerne av DLF Utmerkelser 2022!

Torsdag 20. oktober ble vinnerne av DLF Utmerkelser 2022 kåret på DLF Høstmøte.

DLF Bærekraftspris gikk til Mills AS for Klimaarbeid i Mills, DLF Innovasjonspris ble tildelt Orkla Confectionery & Snacks for KiMs Air Crunch og DLF Merkevarepris ble tildelt Lerum AS for merkevaren Lerum.


Vinnerne av DLF Utmerkelser er strålende eksempler på hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnsaktører. Årets vinnere og finalister viser bredden av våre medlemmers betydelige bidrag til marked og samfunn. Disse bedriftene viser vei som gode eksempler for bransjen og gir nytte for forbrukerne. 

Helge Hasselgård, administrerende direktør i DLF


Årets vinnere

DLF Merkevarepris ble tildelt Lerum AS for merkevaren Lerum

Lerum AS – vinner av DLF Merkevarepris 2022 . Foto: Kilian Munch / DLF

Juryens begrunnelse

Årets vinner av DLF Merkevarepris er et merke med en lang historie. Vinneren har hele tiden vært tro mot sine verdier, samtidig som man har klart å utvikle merket gjennom kontinuerlig produktutvikling. Etter et fall i markedsandeler i 2017 satte de fokus på revitalisering og videreutvikling av produktporteføljen. I de senere årene har merket styrket seg gjennom smaksforbedringer og økt innovasjonstakt. Smak, sunnhet og design er viktige drivere i kategorien. Nylanseringer tilpasset ulike forbrukersegmenter har skapt vekst for merket, vekst i kategorien og begeistring hos forbruker.  Merkevaren har med sine norske verdier i bunn gått fra å være en lokal bedrift til å være representert i de fleste norske hjem.

Finalister:

Haugen-Gruppen AS med Twinings Te og Orkla Confectionery & Snacks med Stratos.

Jurymedlemmer:

Lars Erling Olsen, Professor på BI

Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS

Helle Tollehaugen, Kategoridirektør i NorgesGruppen

John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF

 

DLF Innovasjonspris ble tildelt Orkla Confectionery & Snacks for KiMs Air Crunch

Orkla Confectionery & Snacks – vinner av DLF Innovasjonspris 2022 . Foto: Kilian Munch / DLF

Juryens begrunnelse

Årets vinner av DLFs innovasjonspris er en klassisk innovasjon. Man har tatt utgangspunkt i viktige drivere innen et segment i vekst, og lansert et produkt som tilfører noe nytt, og som har tiltrukket nye forbrukere til kategorien. Produktet spiller på ønsker om variasjon, smak og en unik spiseopplevelse. Vinneren av innovasjonsprisen har skåret høyt på smakstester, oppnådd høy prøving og gjenkjøp, og nådd en yngre målgruppe – selv om produktet kan spises av alle. Lanseringen har tilført verdi for handelen, og skapt begeistring hos forbrukere.

Finalister:

Orkla Home & Personal Care med Tøyvask på kartong og Ringnes med Farris Frus.

Jurymedlemmer:

Lars Erling Olsen, Professor på BI

Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS

Helle Tollehaugen, Kategoridirektør i NorgesGruppen

John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF

 

DLF Bærekraftspris gikk til Mills AS for Klimaarbeid i Mills 

Mills AS – vinner av DLF Bærekraftspris 2022 . Foto: Kilian Munch / DLF

Juryens begrunnelse

Årets vinner av DLF Bærekraftspris skårer høyt på kriteriene, og viser at de over tid har hatt en strukturert og helhetlig tilnærming til sitt bærekraftarbeid. Med sine ambisiøse bærekraftmål og detaljerte klimaregnskap jobber de målrettet, og setter strenge krav til både seg selv og sine samarbeidspartnere. Klimamålene og -planen er validert av Science Based Targets initiative. Vinneren dokumenterer meget solide resultater, til inspirasjon for andre. De oppfordrer til bransjesamarbeid, og involverer forbruker gjennom kampanjer og merking av emballasjen. De har gjennomført LCA-analyser på produkter i alle sine kategorier, og kunne i 2021 dokumentere 91% reduksjon i egne årlige klimautslipp.

Finalister:

Kavli Norge AS med Kavlis Bærekraftstiltak og Orkla Foods Norge med Klodemerket

Jurymedlemmer:

Jaana Røine, Adm. direktør i Grønt Punkt Norge

Emilie Våge, Leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA1000

Aina Elstad Stensgård, Forsker ved Norsus

Karl Johan Ingvaldsen, Direktør bærekraft PwC

Thomas Weihe, Verdikjededirektør DLF


Kontaktperson DLF

Siw Skjervold | [email protected]  | tlf. 95830570


Foto: Kilian Munch / DLF


Om DLF Utmerkelser

 DLF Innovasjonspris ble for første gang utdelt i 2007.  DLF Merkevarepris og Samfunnsansvarspris ble for første gang delt ut i 2016. I 2022 erstattes samfunnsansvarsprisen med DLF Bærekraftspris. Les mer om DLF Utmerkelser her.

DLF Innovasjonspris

Gjennom denne prisen ønsker DLF å trekke frem gode eksempler på bredden og kvaliteten i medlemmenes innovasjonsarbeid, og dele gode løsninger for å inspirere bransjen til fortsatt satsing på innovasjon i hele verdikjeden.

DLF Merkevarepris.

Denne prisen skal tydeliggjøre merkevarens styrke og posisjon i samfunnet og vi ønsker å dele gode løsninger for å inspirere bransjen til å utvikle merkevarens posisjon.

DLF Bærekraftspris

Prisen skal tydeliggjøre merkevarens mulighet til å være med på å løse noen av samfunnets utfordringer, samtidig som vi ønsker å dele gode løsninger og inspirere bransjen til å utnytte sin posisjon enda bedre.


Klikk her for oversikt over tidligere vinnere