STAND – Bransjesamarbeid om lanseringsvinduene
Basert på signaler fra bransjen tok DLF initiativ til en bransjeworkshop om lanseringsvinduene september 2019. Deltagerne støttet forslag til felles målsetning:
- Etablere ett omforent, konkurransenøytralt rammeverk som er tilpasset morgendagens sortiment og kanaler
- Felles regime for alle kunder og leverandører, inkl. EMV
- Avtalt rammeverk blir gjennomført i praksis
Arbeidsgruppe
Konkrete utfordringer identifisert i bransjeworkshopen har siden blitt behandlet av en arbeidsgruppe bestående av representanter fra Ringnes, Orkla Foods, Bonaventura Scandza, Fjordland, Nortura, Jensen&Co, L’Oréal, NorgesGruppen, REMA og COOP, Arbeidet har vært ledet av Thomas Weihe, DLF.
Arbeidsgruppens leveranse kan oppsummeres som følger:
- Omforent bruk av lanseringsvinduene
- Omforente definisjoner på sesongvarer og prelanseringer
- Omforente tidsfrister for sesongvarer
- Implementeringsfrist for nytt regime: Fra og med innsalg av nyheter til L1 2021
Anbefalingene er forankret og implementert i STAND Sortiment.
STAND oppfordrer til å ta i bruk endret rammeverk.
Eventuelle spørsmål eller kommentarer kan rettes til Thomas Weihe, verdikjededirektør i DLF.