Kartlegging av innkjøpsbetingelser
Konkurransetilsynet offentliggjorde i dag resultatet fra kartleggingen av innkjøpsbetingelser i dagligvaremarkedet frem til 2019. Tallene viste lite variasjoner fra foregående år.
Konkurransetilsynets arbeid med å kartlegge innkjøpsbetingelsene til kjedene er et ledd i arbeidet med å styrke konkurransen i dagligvaremarkedet. Nå ønsker tilsynet å fortsette samarbeidet med leverandørene for å få mer informasjon om årsakene til at ulike betingelser oppstår.
– Vi er glade for at Konkurransetilsynet ønsker mer informasjon fra kjedene og leverandørene som kan belyse årsakene til at de årlige forhandlingene gir ulike betingelser, sier Helge Hasselgård, administrerende direktør i DLF.
Store årlige forskjeller mellom leverandørene
Konkurransetilsynets rapport viser at innkjøpsbetingelsene samlet sett er lite endret mellom 2017-2019. Variasjonene er likevel store både mellom leverandørene, og årlig mellom den enkelte leverandør og kjede. Tilsynet ønsker å fortsette kartleggingen de kommende årene for å følge utviklingen i markedet.
– Vi merker oss at det er til dels store variasjoner mellom leverandørene og fra år til år, og ser frem til å få belyst hva årsakene til disse er. Det vil være viktig informasjon som kan være til nytte for alle aktørene i dagligvaremarkedet, sier Hasselgård.
Større utvalg av leverandører
Så langt har kartleggingen tatt utgangspunkt i 16 leverandører. Sigurd Birkeland, leder for Prosjekt Dagligvare, viser til at det vil være interessant å inkludere flere leverandører i informasjonsinnhentingen. Det vil kunne gi et større helhetsbilde for hele markedet.
– Å utvide antall leverandører i kartleggingen vil gi mer kunnskap om forskjeller i betingelser og årsaken til disse. Slik vil vi få mer innsikt i hvilke mekanismer i forhandlingene med kjedene som gir utslag i ulike betingelser, avslutter Helge Hasselgård.
Konkurransetilsynets pressemelding finner du her.
Rapporten fra kartleggingen finner du her.