Egne merkevarer er bra for dagligvarekjedene
I de siste ukene har det vært stor debatt om kjedenes egne merkevarer. Myten om at EMV er bra for forbrukerne og gir lavere priser har blitt gjentatt flere ganger, også av Sigurd Birkeland (Konkurransetilsynet) i en kronikk i DN 9.desember.
DLF mener det er et behov for en mer faktabasert og nyansert debatt som bygger forståelse om hvorfor EMV er et problem. Sammen med NHO Mat & Drikke, Norges Bondelag og NNN har vi skrevet en kronikk, som sto på trykk 17. desember i DN, som viser til to faktorer vi mener er særlig problematiske: kjedenes doble rolle som kunde og konkurrent, samt kryssubsidiering av varer. Vi støtter ikke et forbud mot EMV, men vi krever at uavhengige merkevarer skal gis mulighet til å konkurrere med EMV på like vilkår.
Klikk her for å lese kronikken fra DLF, NHO Mat & Drikke, Norges Bondelag og NNN
Klikk her for å lese kronikken til Sigurd Birkeland i Konkurransetilsynet.