TINE topper eksklusiv kåring!

YouGovs ferske rangering av Norges sterkeste dagligvaremerker, eksklusiv for DLFs medlemmer, viser at TINE befester sin posisjon som Norges ledende dagligvaremerke, med Gilde like bak på andreplass.

TINE kommer på sjetteplass på den overordnede listen over sterkeste merkenavn i Norge 2025, slått av henholdsvis Vipps, Finn.no, NRK TV, Kiwi og Clas Ohlson, men ligger høyeste av dagligvaremerkene med en score på 34,7.

Deretter følger merker som Gilde, Freia og Q-Meieriene like bak.

– Rangeringen viser at det er norske merkevarer som står sterkest i det norske dagligvaremarkedet, med Tine og Gilde i front, sier produktansvarlig for BrandIndex i YouGov, Linn Öberg.

Her er rangeringen av Norges sterkeste dagligvaremerker:

  1. TINE(34,7)
  2. Gilde (32,3)
  3. Freia (31)
  4. Q-Meieriene (29,8)
  5. Hennig-Olsen (29,2)
  6. Wasa (27)
  7. Diplom-Is (25,4)
  8. Prior (24,7)
  9. Mills (23,6)
  10. Nidar (23,6)

2025-rangeringen er utarbeidet av analyseselskapet YouGov og viser gjennomsnittet av seks forskjellige merkevareparametere. Disse er:

  • kvalitet
  • generelt inntrykk
  • verdi for pengene
  • anbefaling
  • omdømme
  • kundetilfredshet

– Dette viser at forbrukerne her til lands velger norske merker når de kan og kan tyde på at tradisjon, kvalitet og lokal tilhørighet spiller en viktig rolle for norske forbrukere, avslutter produktansvarlig for Brandindex i YouGov Linn Öberg.

Om merkevare-rangeringen:

Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av YouGov seks ulike parametere: Kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet. I Norge sammenlikner rangeringen 290 merkevarer ved å hver dag intervjue 120 personer som er representative for den norske befolkningen. Disse intervjuene gjøres fra 1. januar til 31. desember 2024. 

Vil du vite hvordan det går med din merkevare eller høre mer om YouGov BrandIndex?

Kontakt oss:

Linn Öberg, Head of Products Team: [email protected]

Jenny Rognes, Market Entry Manager: [email protected]