
Samarbeidsundersøkelsen 2024: Mye bra, men mye kan bli bedre
- Samarbeidsundersøkelsen 2024 viser at mye har blitt bedre, men at det fortsatt er store rom for forbedringer, sa Dagligvaretilsynets direktør Tor Erik Engebretsen på DLFs Høstmøte. Han viste til at blant annet JM-midler, skriftlige avtaler og åpenhet rundt markedsdata er prioriterte oppgaver for tilsynet fremover.
17/10/2024/av DLF administrasjonen
Webinar om produsentansvar for SUP-produkter 21. oktober
Norge innfører utvidet produsentansvar for utvalgte engangsprodukter i plast (SUP) i 2025. Grønt Punkt Norge hjelpe deg med å være godt forberedt, og invitere til webinar mandag 21. oktober kl. 09:00 - 10:00. Les mer og meld deg på!
10/10/2024/av Siw Skjervold
DLF Høstmøte 2024 – Program for dagen!
Store hendelser rundt hele kloden får konsekvenser også i vårt hjemlige dagligvare- og serveringsmarked. På DLF Høstmøte 2024 ser vi først på hvordan vårt hjemlige marked ser ut i dag. Så spør vi hva de store geopolitiske hendelsene der ute betyr for oss i våre virksomheter her hjemme
10/10/2024/av DLF administrasjonen
Utsettelse av EUs forordning om avskoging og skogforringelse
DLF Partner Sopra Steria Footprint: I starten av september delte vi informasjon om EUs forordning om Avskoging og skogforringelse, og hvorfor dette er viktig for dagligvarebransjen. For kort tid siden besluttet EU Kommisjonen at implementeringen av det nye avskogingsregelverket utsettes i 12 måneder, til slutten av desember 2025.
10/10/2024/av DLF administrasjonen
Ny STAND standard om økt datadeling
Matsvinnet i Norge skal halveres innen 2030, i tråd med FNs bærekraftmål, og i juni 2017 ble det inngått en bransjeavtale mellom myndighetene og matbransjen for å nå dette målet. Et regjeringsoppnevnt utvalg la 3. januar 2024 fram en rapport med nye anbefalinger, hvor et sentralt tiltak er økt og standardisert datadeling i verdikjeden. STAND har utarbeidet en slik standard på oppdrag fra utvalget.
08/10/2024/av DLF administrasjonen
Statsbudsjettet 2025
Mandag 7. oktober la regjeringen frem forslag til statsbudsjett 2025. Budsjettet er mer ekspansivt enn forventet og tar utgangspunkt i en prisvekst på 2,3%. Regjeringen har rapportert på en rekke anmodningsvedtak knyttet til dagligvaremarkedet og varsler en revidering av «Lov om god handelsskikk».
07/10/2024/av DLF administrasjonen
DLF satser på bærekraft
DLFs medlemmer møter mange krav og utfordringer, men også nye muligheter på bærekraftområdet. DLF vil utvikle nye tjenester som ivaretar medlemmenes og bransjens behov for samarbeid for et bærekraftig dagligvare- og serveringsmarked. DLF skal være en faglig sterk aktør som kan bistå medlemsbedriftene i å lykkes i sitt bærekraftarbeid. DLF ønsker også å synliggjøre merkevareleverandørenes betydning for et bærekraftig samfunn.
03/10/2024/av DLF administrasjonen
Handl Norway: – Lean og liten er en god modell!
Medlemsintervju: Handl Norway bygger sin virksomhet på fire erfarne kvinner med over 70 års samlet bransjekunnskap. – Det personlige og nære er essensielt for oss, samtidig som vi alltid er tydelige og realistiske, sier administrerende direktør Heidi Bruun Woldsnes. Med et stort engasjement for merkevarer leverer de fullbredde tjenester innen FMCG.
02/10/2024/av DLF administrasjonen
DLF Partner Tjek: 10 spørsmål du bør stille når du skal forhandle dine avtaler for 2025
DLF Partner Tjek står bak de to norske forbrukerappene Mattilbud og eTilbudsavis. I denne saken har de samlet 10 spørsmål du bør stille når du skal forhandle dine avtaler for 2025.
27/09/2024/av DLF administrasjonen
Innsiktspakke til høstens forhandlinger
Tirsdag 24. september gjennomførte vi årets DLF eForum: Høstens forhandlinger for våre medlemmer og DLF Partnere. Det ble som alltid et meget godt forum med blanding av juridiske innspill og relevante faglige tema, ledet av John Ole Skeide, direktør marked og konkurranse i DLF.
26/09/2024/av DLF administrasjonen
Forslag til ny avfallsforskrift krever mer av produsentene
I det endelige forslaget som nå er på høring, er det flere store endringer som får konsekvenser for alle som setter emballasje på det norske markedet. Den største forskjellen er økt ansvar og en tydeliggjøring av plikten produsentene har til å dekke nødvendige kostnader for separat innsamling, transport og behandling gjennom vederlaget.
26/09/2024/av DLF administrasjonen
Bærekraftmotoren som forenkler og forsterker
Factlines AS er en DLF Partner, og dermed i en eksklusiv gruppe som tilbyr produkter eller tjenester som er relevante for DLFs medlemsbedrifter. - Vi hjelper med å forenkle innsamling, sammenkobling og dokumentasjon av ESG-data, slik at virksomheter kan forbedre sine bærekraftspraksiser og samtidig dekke lovmessige krav, sier Siri Engesæth Chief Sustainability Officer i Factlines AS
25/09/2024/av DLF administrasjonenPressekontakt:
Mette Hanekamhaug
Tlf: 412 00 745
E-post: [email protected]
Nyhetsbrev for medlemmer
Motta nyhetsbrev med aktuelle saker, faglige artikler samt invitasjoner til DLFs ulike møteplasser.
DLF Nyhetsbrev er kun for ansatte i medlemsbedrifter- og du kan når som helst melde deg av.
Innlogging for medlemmer
Egen innlogging for DLF medlemmer lanseres i 2018. Mer informasjon kommer.
Kontakt oss:
DLF Dagligvareleverandørenes forening,
Grensen 9,
0159 OSLO
Klikk her for kontaktinformasjon til administrasjonen
firmapost(a)dlf.no