Samarbeidsundersøkelsen 2024: Mye bra, men mye kan bli bedre

Tor Erik Engebretsen, Dagligvaretilsynet. Foto: DLF Høstmøte 2024 / Kilian Munch
– Samarbeidsundersøkelsen 2024 viser at mye har blitt bedre, men at det fortsatt er store rom for forbedringer, sa Dagligvaretilsynets direktør Tor Erik Engebretsen på DLF Høstmøte. Han viste til at blant annet JM-midler, skriftlige avtaler og åpenhet rundt markedsdata er prioriterte oppgaver for tilsynet fremover.
Dagligvaretilsynet og direktør Tor Erik Engebretsen la på DLF Høstmøte 17. oktober i Tønsberg fram Samarbeidsundersøkelsen 2024 som måler samarbeidsklimaet mellom de uavhengige merkevareleverandørene og dagligvarekjedene.
Deltakelsen i årets undersøkelse var bedre enn de to foregående undersøkelsene, både hos antall personer og bedrifter. – Dette kan indikere at bransjeaktørene mener det er viktig å følge og måle utviklingen i samarbeidsklimaet i bransjen, gjennom en anonym undersøkelse, mener han. – Samtidig må jeg understreke at flere bør kontakte oss, noe som er anonymt og trygt.
Felles glede over positiv utvikling
– Generelt er det positiv utvikling på flere viktige områder, sier Engebretsen.
– Vi er glade for at samarbeidsundersøkelsen viser fremgang på noen områder. Det viser at bransjen tar resultatene fra undersøkelsen på alvor, og jobber for å forbedre de områdene hvor samarbeidet åpenbart bør bli bedre.
DLF er også glade for at samarbeidsundersøkelsen viser fremgang på noen områder. Det viser at bransjen tar resultatene fra undersøkelsen på alvor, og de er opptatt av å forbedre de områdene hvor samarbeidet åpenbart bør bli bedre. Det bekrefter behovet for en tett oppfølging av bransjen også fremover.
NorgesGruppen leder an
Samarbeidsundersøkelsen viser at NorgesGruppen nok en gang scorer høyere enn Reitan og Coop på de fleste parameterne leverandørene tar utgangspunkt i.
Når tilsynet måler hvorvidt samarbeidet er basert på redelighet, forutsigbarhet og lojalitet, opprettholder NorgesGruppen også her sin posisjon – som den beste av de tre store kjedene. Avstanden til Rema og Coop er imidlertid blitt mindre de tre årene som undersøkelsen er gjennomført.
– Samtidig er det grunn til å merke seg at Bunnpris, blant de mindre kjedene, har størst fremgang fra 2023. Ifølge leverandørene er Bunnpris best i klassen på en rekke spørsmål. Resultatene til Bunnpris kan her være en inspirasjon for flere, understreker Engebretsen.
Klart forbedringspotensiale på forhandlingssiden
En viktig del av undersøkelsen setter søkelys på at prinsippet for effektive forhandlinger er at avtalene er kontrollerbare.
Lov om god handelsskikk stiller tydelig krav til at avtalene mellom leverandørene og kjedene skal være skriftlige. – I undersøkelsen oppgir kjedene at avtalene hovedsakelig er skriftlige, men en andel av leverandørene oppgir likevel at det ikke alltid er tilfelle, understreker Engebretsen.
Det kommer også fram at hver tredje leverandør mottar krav om ytelser fra de tre store kjedene, «uten at motytelser er spesifisert», som tilsynet formulerer det. Det problemet er også signifikant mindre i relasjonen med Bunnpris.
JM blir viktig fokusområde fremover
Joint Marketing (JM) er også en viktig del av Samarbeidsundersøkelsen, og er fortsatt ett av områdene «der det virker å være uenighet mellom kjeder og leverandører». Hovedproblemene er særlig manglende kompensasjon når avtalte aktiviteter fra kjedene ikke gjennomføres, og tilfeller der kjedene svekker avtalte JM-aktiviteter med aktivitet på egne merkevarer.
Tilliten blant aktørene til hvordan Dagligvaretilsynet forvalter Lov om god handelsskikk er noe høyere enn i 2023. Og Engebretsen understreker at fokuset her vil forsterkes fremover.
Akkurat denne delen av undersøkelsen, knyttet til Lov om god handelsskikk, er spesielt viktig også for DLFs medlemmer. Kommunikasjonsdirektør i DLF, Mette Hanekamhaug, er her tydelig:
– Det arbeidet regjeringen har satt i gang for å revidere og styrke loven er viktig i arbeidet med å få en sunn og rettferdig konkurranse i dagligvaremarkedet. Arbeidet er svært viktig for dagligvarebransjen og leverandørindustrien, og noe vi kommer til å prioritere fremover.
Hele undersøkelsen
Du kan lese hele Samarbeidsundersøkelsen fra 2024, og se direktør Tor Erik Engebretsen presentasjon fra Høstmøtet på Dagligvaretilsynets side her.