Her er vinnerne av DLF Utmerkelser 2023!
Vinnerne av årets DLF Utmerkelser er kåret!
Torsdag 19. oktober ble vinnerne av DLF Utmerkelser 2023 kåret på DLF Høstmøte.
DLF Merkevarepris gikk til Brynild AS for Den Lille Nøttefabrikken. Onna Greens AS fikk hele to priser; DLF Innovasjonspris for Naturlig spiseklar salat og DLF Bærekraftspris for Smartere Verdikjede.
Vinnerne av DLF Utmerkelser er strålende eksempler på hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnsaktører. Årets vinnere og finalister viser bredden av våre medlemmers betydelige bidrag til marked og samfunn. Disse bedriftene viser vei som gode eksempler for bransjen og gir nytte for forbrukerne.
Helge Hasselgård, administrerende direktør i DLF.
Årets vinnere
DLF Merkevarepris ble tildelt Brynild AS for Den Lille Nøttefabrikken
Juryens begrunnelse
Årets vinner av DLF Merkevarepris har over tid klart å etablere en sterk merkevare med fokus på kvalitet. Merkevarebyggingen har bidratt til at kandidaten har holdt seg relevant gjennom flere år, ved at de stadig har tilført kategorien flere nye og innovative produkter. Vinneren har klart å stå stødig i konkurransen med økende andel av EMV. De har klart å bygge en unik posisjon, og har etablert lojale brukere som gir gjenkjøp. Med sterkt fokus på verdikjede, kvalitet og innovasjon bidrar vinneren til verdiskaping for handelen og forbrukere.
Finalister: Haugen-Gruppen AS med Old El Paso og Orkla Foods med FUN Light.
Jurymedlemmer:
Lars Erling Olsen, Professor på BI
Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS
Julie Johansen, Kategori- og Innkjøpsdirektør i REMA 1000
John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF
DLF Innovasjonspris ble tildelt Onna Greens AS for Naturlig spiseklar Salat
Juryens begrunnelse
Årets vinner av DLF Innovasjonspris er en utfordrer i sin kategori. Med sin innovative produksjonsmetode leverer de mer enn dobbelt så lang holdbarhet, mindre svinn og nye produkter i en kategori som er dominert av store aktører og mye import. På tross av dette har de klart å bidra til verdiskapning i flere ledd som lengre holdbarhet, tidsbesparende tilbereding og mindre svinn. De har til tross for å være en utfordrer og med liten distribusjon klart å kapre markedsandeler og skaper verdivekst i kategorien og begeistring for forbruker.
Finalister: Lerum AS med ZERoh! + Friskis = Sant og Colgate Palmolive AS for Colgate Ultra White.
Jurymedlemmer:
Lars Erling Olsen, Professor på BI
Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS
Julie Johansen, Kategori- og Innkjøpsdirektør i REMA 1000
John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF
DLF Bærekraftspris gikk til Onna Greens AS for Smartere Verdikjede
Juryens begrunnelse
Årets vinner av DLF Bærekraftspris jobber for en mer ansvarlig og bærekraftig verdikjede. Fokus på å spise sunnere og kaste mindre står i sentrum. De har tatt i bruk ny teknologi og smarte løsninger for å minske belastning på miljøet og øke lokal matproduksjon, og ikke minst løfte det grønne måltidet opp og frem. Ved å dyrke hydroponisk, i beskyttet rom og i høyden er resultatet en smartere verdikjede som bidrar til fantastiske produkter med lenger holdbarhet, bedre ressursutnyttelse og mindre matsvinn. Et flott case til stor inspirasjon for andre! Juryen håper å se produktene i alle dagligvarebutikker i tiden fremover.
Finalister: Kavli Norge AS med Q-Meierienes innsats mot matsvinn og Orkla Foods Norge med Redd restene med TORO.
Jurymedlemmer:
Jaana Røine, Adm.direktør i Grønt Punkt Norge
Knut Lutnæs, Seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt, COOP Norge
Aina Elstad Stensgård, Forsker ved Norsus
Trine Skei Grande, Direktør Bærekraft, Sopra Steria Footprint
Thomas Weihe, Verdikjededirektør i DLF
Kontaktperson DLF
Siw Skjervold | [email protected] | tlf. 95830570
Foto: Kilian Munch / DLF
Om DLF Utmerkelser
DLF Innovasjonspris ble for første gang utdelt i 2007. DLF Merkevarepris og DLF Samfunnsansvarspris ble for første gang delt ut i 2016. I 2022 erstattes samfunnsansvarsprisen med DLF Bærekraftspris. Les mer om DLF Utmerkelser her.
DLF Innovasjonspris
Gjennom denne prisen ønsker DLF å trekke frem gode eksempler på bredden og kvaliteten i medlemmenes innovasjonsarbeid, og dele gode løsninger for å inspirere bransjen til fortsatt satsing på innovasjon i hele verdikjeden.
DLF Merkevarepris
Denne prisen skal tydeliggjøre merkevarens styrke og posisjon i samfunnet og vi ønsker å dele gode løsninger for å inspirere bransjen til å utvikle merkevarens posisjon.
DLF Bærekraftspris
Prisen skal tydeliggjøre merkevarens mulighet til å være med på å løse noen av samfunnets utfordringer, samtidig som vi ønsker å dele gode løsninger og inspirere bransjen til å utnytte sin posisjon enda bedre.
Klikk her for å se tidligere vinnere
Om DLF
DLF er en interesseorganisasjon for uavhengige merkevareleverandører i dagligvare- og serveringsmarkedet. Vi arbeider for et dynamisk marked med sunn og rettferdig konkurranse for merkevarer, til beste for forbrukeren. Les mer om DLF her.