En partner på leverandørenes side
Kvale Advokatfirma DA er DLF Partner og dermed i en eksklusiv gruppe som tilbyr produkter eller tjenester som er relevante for DLFs medlemmer. Vi har snakket med selskapet om deres fagområde, bransjen og utfordringene.
Dagligvareleverandører står overfor stadig strengere reguleringer, utfordrende forhandlinger og et marked i endring. Advokatfirmaet Kvale er DLF Partner, og har spesialisert seg på nettopp disse utfordringene. Marie Vaale-Hallberg og Kristin Hjelmaas Valla, partnerne i KVALE, deler innsikt om hvordan de bistår leverandørene med alt fra kontrakter til strategiske avgjørelser.
Kvale Advokatfirma har i mange år vært en viktig rådgiver for leverandørene i norsk dagligvare. Med dyp bransjekunnskap og en bevisst strategi om å representere leverandørene fremfor kjedene, har de bygget en unik posisjon.

Kristin Hjelmaas Valla, advokat /partner Kvale Advokatfirma DA. Foto: Kvale Advokatfirma DA
Marie Vaale-Hallberg og Kristin Hjelmaas Valla forteller om firmaets arbeid og dagligvarebransjens viktigste juridiske utfordringer. – Vi har over 20 års dedikert satsning på dagligvarebransjen, og flere år som partner for DLF.
– Og, ikke minst, vi representerer utelukkende leverandørene, sier Marie. – Det betyr at vi har færre interessekonflikter eller behov for «Chinese walls», noe vi vet mange av våre kunder setter stor pris på.
Kristin understreker også at Kvale bistår leverandører i alle juridiske spørsmål knyttet til bransjen. – Det er mye som skjer i dagligvaremarkedet, og vi jobber bredt med blant annet årsavtaler, joint marketing, konkurranserett, etterligningssaker og regulatoriske spørsmål. Over tid og i tett samarbeid med blant annet mange av DLFs medlemmer har vi bygget opp en solid ekspertise på disse områdene.
Hvilke saker dominerer akkurat nå?
Kvale følger utviklingen i dagligvarebransjen tett, og akkurat nå er det flere saker som skaper stort engasjement. – En av de store sakene vi jobber med akkurat nå, er den nye forskriften om markedsføring rettet mot barn og unge. Høringsfristen gikk ut i høst, og det blir spennende å se om regjeringen velger å ta den kampen før valget, sier Marie.
Kristin trekker også frem markedsetterforskningsverktøyet, som Konkurransetilsynet nylig har fått.
– Det har vært mye skepsis og diskusjoner i høringsrunden om dette verktøyet, men nå er det vedtatt og det blir spennende å se hvordan tilsynet kommer til å bruke dette. Dagligvaremarkedet står nok høyt på listen over markeder hvor tilsynet kan starte markedsetterforskning.
I tillegg er Lov om god handelsskikk et tema som stadig er på agendaen.

Marie Vaale-Hallberg, advokat /partner Kvale Advokatfirma DA. Foto: Kvale Advokatfirma DA
– Vi ser at denne loven nå blir evaluert, og det er mye diskusjon om hvordan den fungerer i praksis. Vi følger dette tett og bistår våre klienter med å forstå hva dette betyr for dem, forklarer de.
Juridisk bistand handler om mer enn loven
Begge de to Kvale-partnerne understreker at det er en utbredt misforståelse at advokater kun jobber med å tolke lover og forskrifter.
– Vi ser oss selv like mye som en strategisk rådgiver, som hjelper leverandørene med å navigere i et komplekst marked. Vi hjelper derfor ikke bare med juridiske spørsmål, men også med forhandlingsteknikk og strategisk rådgivning, sier Kristin. – Mange leverandører trenger støtte i forhandlingene med kjedene, og vi bidrar med å finne gode løsninger som gir best mulig utgangspunkt.
Marie understreker også viktigheten av grundig forberedelse i forhandlinger. – Det er avgjørende å gjøre hjemmeleksen sin og finne ut hva som er en realistisk «vinn-vinn»-løsning. Vi ser at de som forbereder seg best, som regel oppnår de beste resultatene. Kvale bistår også i saker som omhandler prisdiskriminering, og EMV-etterlikninger.
– Beskyttelse av merkevarer er et område der vi har spisskompetanse, og vi hjelper aktører med å sikre sine rettigheter i markedet, sier hun.
AI og fremtidens advokattjenester
Teknologi spiller en stadig større rolle i advokatbransjen, og Kvale har en aktiv tilnærming til kunstig intelligens (AI). – Vi følger utviklingen tett og samarbeider med flere aktører som utvikler AI-løsninger, forteller de. – Vi oppfordrer alle ansatte til å teste ulike verktøy på en sikker måte, samtidig som vi har sterkt fokus på risikostyring og trygg bruk.
Kristin påpeker at AI kan effektivisere mange arbeidsprosesser, men at menneskelig rådgivning fortsatt vil være essensielt. – AI kan hjelpe med å verifisere store datamengder og finne relevante presedenser raskere, men juridiske vurderinger og strategiske beslutninger krever fortsatt erfaring og menneskelig innsikt.
Kvale og DLF: Et tett samarbeid
Kvale har vært DLF Partner i mange år og bidrar aktivt i bransjens diskusjoner. – Vi holder stadig innlegg i ulike DLF Forum og har utviklet et compliance-program som medlemmene kan ta digitalt, forteller Marie.
Kristin fremhever ellers betydningen av DLFs Høstmøte som en viktig arena. – Det er en av de få treffpunktene der leverandørene og kjedene kan møtes og diskutere utfordringer.
DLF har spilt en viktig rolle i arbeidet med loven om god handelsskikk. Både Marie og Kristin understreker at utfordringene er mange for bransjen i årene fremover. – Vi ser her frem til videre samarbeid med både DLF og bransjen, til beste for leverandørene og forbrukerne.