
Notiser og sitater
Under TV2s partilederdebatt svarte samtlige partiledere bekreftende på at dagligvaregigantene har for mye makt. I etterkant av debatten fulgte TV2 opp med direkte spørsmål til partiene om hva de konkret vil gjøre med saken.
11/09/2025/av DLF administrasjonen
DLF eForum: Høstens forhandlinger 2025
Årets DLF eForum om høstens forhandlinger blir torsdag 25.september kl. 09:00 - 12:00. Det vil som vanlig bli en blanding av juridiske innspill og aktuelle saker, med dyktige og relevante foredragsholdere. Vi oppdaterer programmet fortløpende. Hold av datoen!
10/09/2025/av DLF administrasjonen
STAND Webinar: Utveksling av data for redusert matsvinn
Hvordan kan bedre deling av innkjøpsprognoser bidra til mindre matsvinn og mer effektiv vareflyt? I dette webinaret får du innsikt i den nye STAND-standarden for datadeling – utviklet på oppdrag fra Matsvinnutvalget. Du får høre om bakgrunnen for arbeidet, se løsningene i praksis og høre erfaringer fra både grossister, leverandører og kjeder.
10/09/2025/av DLF administrasjonen
Hvordan kan vi styrke planleggingen i verdikjeden – sammen?
Tirsdag 9. september inviterte vi til DLF Forum i samarbeid med DLF Partnere PwC og RELEX om hvordan S&OP og IBP kan styrke planleggingen i verdikjeden. Med innlegg fra PwC, RELEX, TINE og Ringnes fikk deltakerne både faglig innsikt og praktiske erfaringer.
09/09/2025/av DLF administrasjonen
Design som virker i hylla
Partnerintervju: - Design bestemmer ikke alt, men i butikk avgjøres mye på en liten flate. Identiteten må komprimeres, gjenkjennes og vekke lyst til å bruke produktet, sier Geir Solem Lysbakken, designer i Dinamo Design. - Målet er at forbrukeren ser produktet, tar det ned fra hylla – og at vi der og da også lader merkevaren. Derfor handler faget om å forene strategi, konsept og form, slik at det gir en målbar effekt. Les mer om Dinamo i vårt DLP Partnerintervju.
09/09/2025/av DLF administrasjonen
DLF Forum: Hvordan styrke planleggingen med S&OP og IBP?
DLF inviterer til et gratis faglig seminar i samarbeid med DLF Partnere PwC og RELEX, hvor vi retter søkelyset mot hvordan Sales & Operations Planning (S&OP) og Integrated Business Planning (IBP) kan bidra til bedre beslutningsgrunnlag, sterkere tverrfaglig samarbeid og mer robuste forsyningskjeder.
08/09/2025/av DLF administrasjonen
Et annerledes rekrutteringsbyrå for moderne HR
Partnerintervju: - Vår styrke ligger i å være en strategisk partner for HR og ledelse. Vi er en fleksibel partner som leverer spisskompetanse akkurat når behovet oppstår, sier Marianne Thorvik og Jannicke Østlie i Headon Rekruttering AS. I et marked preget av raske endringer og økende krav til spesialisering, har Headon etablert seg som et supplement for virksomheter som trenger tilgang til spisskompetanse innen marked, kommunikasjon og salg, på riktig tidspunkt og i riktig kontekst.
03/09/2025/av DLF administrasjonen
DLF Høstmøte 2025 – Sammen skaper vi verdier
Bransjen vår skaper betydelige verdier for forbrukere, ansatte, eiere og samfunnet rundt oss. Men global usikkerhet, økte kostnader, en rivende teknologiutvikling og klimakrise stiller stadig nye krav til hvordan vi kan utvikle bærekraftig verdiskaping. På DLF Høstmøte 2025 drøfter vi hvordan ny teknologi og samarbeid kan hjelpe oss til fortsatt å skape verdier gjennom sunne virksomheter i en bærekraftig bransje.
01/09/2025/av DLF administrasjonen
DLF med innspill til styrking av Lov om god handelsskikk
Rabatter må følge varen, det må være et rimelig forhold mellom ytelse og motytelse, og vernet mot etterligninger må styrkes. Dette var noen av DLFs viktigste innspill til Næringsdepartementets forslag om å styrke Lov om god handelsskikk.
27/08/2025/av DLF administrasjonen
Matprisdebatt peker på tollmurene
Over halvparten av over 30 profilerte politikere og næringslivsaktører, som svarte på Finansavisens Sommerspørsmål i 2025, mener at regjeringen må kutte tollmurer for å få varig lavere matpriser. Mange omtaler tiltak rettet mot butikkene som «symbolpolitikk».
26/08/2025/av DLF administrasjonen
Flere utfordringer enn tollvernet
Finansavisen har i løpet av sommeren stilt en rekke aktører fra næringsliv, NGOer og politikk om blant annet prisene i dagligvarebransjen – primært basert på tollvernet. John Ole Skeide, direktør marked og konkurranse i DLF kommenterer saken.
26/08/2025/av DLF administrasjonen
Norsk FMCG-innsikt våren 2025 – fra YouGov Shopper
DLF Partner YouGovs: Norske husholdninger står stødig økonomisk, men handler med stadig større bevissthet. Pris er viktig – og merkevarer må levere verdi for å bli valgt. Samtidig ser vi en tydelig dreining mot lokale alternativer, og flere velger aktivt bort visse brands. YouGovs ferske FMCG-data viser også at forventet forbruk på sosiale aktiviteter holder seg lavt, mens jakten på tilbud og prisgunstige valg fortsetter å dominere handlemønstrene.
22/08/2025/av DLF administrasjonenPressekontakt:
Mette Hanekamhaug
Tlf: 412 00 745
E-post: [email protected]
Nyhetsbrev for medlemmer
Motta nyhetsbrev med aktuelle saker, faglige artikler samt invitasjoner til DLFs ulike møteplasser.
DLF Nyhetsbrev er kun for ansatte i medlemsbedrifter- og du kan når som helst melde deg av.
Innlogging for medlemmer
Egen innlogging for DLF medlemmer lanseres i 2018. Mer informasjon kommer.
Kontakt oss:
DLF Dagligvareleverandørenes forening,
Grensen 9,
0159 OSLO
Klikk her for kontaktinformasjon til administrasjonen
firmapost(a)dlf.no