DLF med innspill til styrking av Lov om god handelsskikk
Rabatter må følge varen, det må være et rimelig forhold mellom ytelse og motytelse, og vernet mot etterligninger må styrkes. Dette var noen av DLFs viktigste innspill til Næringsdepartementets forslag om å styrke Lov om god handelsskikk.
God problembeskrivelse fra departementet
Lov om god handelsskikk er et viktig verktøy for å tilrettelegge for effektive forhandlinger i dagligvaremarkedet. DLF har lenge arbeidet for at loven skal styrkes, og har arbeidet tett med regjeringens forslag til en revidering av loven som de sendte på høring tidligere i år. Fredag 22.august overleverte DLF flere konkrete innspill til viktige justeringer i loven.
Høringsnotatet fra departementet har en god beskrivelse av situasjonen i markedet og behovet for effektiv regulering. DLF støtter i all hovedsak departementets argumentasjon for endringer i lovteksten. Samtidig har vi laget noen forslag til justeringer og supplerende bestemmelser som vi mener vil gjøre lovbestemmelsene enda mer treffsikre.
DLF har spilt inn følgende hovedkonklusjoner:
- Loven har et uutnyttet potensial både i anvendelse av den generelle standarden for god handelsskikk i § 3 og gjennom mer effektive spesialbestemmelser.
- Håndhevelsen av loven må styrkes. Dagligvaretilsynet må opprettholdes som selvstendig organ og gis bedre rammebetingelser slik at tilsynet mer aktivt kan gi veiledning til aktørene.
- Loven må gjelde i alle kanaler der dagligvarer selges.
- Loven må legge til rette for at rabatter som handelen forhandler frem fra sine leverandører kommer forbrukerne til gode. Rabatter må følge varen.
- DLF støtter forslaget om en regel som skal sikre et rimelig forhold mellom ytelse og motytelse.
- Skriftlighetskravet må gjelde generelt for alle avtaler om varer og tjenester.
- Loven må sikre at de uavhengige leverandørenes merkevarer likebehandles med dagligvarekjedenes egne og tilknyttede varer i grossist- og detaljistleddet.
- DLF støtter at vernet mot etterligninger tydeliggjøres og retter seg mot dagligvarekjeder som selger egne eller tilknyttede varer. Loven må hensynta de spesielle utfordringer som kan oppstå når dagligvarekjeden både er kunde av og konkurrent med uavhengige leverandører.
Intern forankring og et selvstendig Dagligvaretilsyn
DLF hadde en grundig prosess internt, gjennom dialog med flere enkeltmedlemmer, diskusjon i Næringspolitisk komité og et juridisk webinar for alle medlemsbedrifter. Det er viktig at loven ivaretar alle de uavhengige merkevareleverandørenes interesser, og får den effekten vi ønsker. På bakgrunn av dette vedtok styret høringsinnspillet til DLF.
Tidligere i år hadde departementet et forslag om en eventuell endring i håndhevingen av loven. DLFs klare standpunkt, i likhet med et flertall av de andre høringsinstansene, argumenterte for at Dagligvaretilsynet må bestå som et eget, uavhengig organ. Både revideringen av selve loven og håndhevelsen av den skal nå til behandling i Næringsdepartementet. DLF følger prosessen rundt både lovens utforming og håndhevingen av den tett nå fremover.
Lenker:
- Høringssvar fra DLF – 22. august 2025
- Høring av forslag til endringer i lov om god handelsskikk (presiseringer i god handelsskikk-standarden mv.) 22. mai 2025
- Høringssvar fra DLF om håndheving av loven – 03. april 2025
Kontakinformasjon:
John Ole Skeide, direktør marked og konkurranse
Mette Hanekamhaug, kommunikasjonsdirektør