Vinnere av DLF Utmerkelser 2016

Prisene ble overrakt under middagen på DLF Høstmøte på Quality Hotel i Tønsberg torsdag 20. oktober 2016.

DLF Samfunnsansvarspris tildeles Brynild Gruppen AS for Den Lille Nøttefabrikkens bærekraftige cashewnøtter fra Mosambik. Foto: Kilian Munch

DLF Samfunnsansvarspris  ble tildelt Brynild Gruppen AS for Den Lille Nøttefabrikkens bærekraftige cashewnøtter fra Mosambik

Den Lille Nøttefabrikken viser hvordan det er mulig å kombinere utvikling og kommersiell lønnsomhet på en god måte. Det er et utviklingsprosjekt som kommer fattige produsenter til gode, sier jurymedlem, miljøsjef i Coop Norge og styreleder i Initiativ for etisk handel, Knut Lutnæs.

Juryens begrunnelse: «Den Lille Nøttefabrikkens bærekraftige nøtter fra Mosambik er et godt eksempel på at høy produktkvalitet og bærekraftig handel kan gå hånd i hånd. Prosjektet gir økt levestandard i lokalmiljøet i Mosambik og bedre kvalitet for forbruker i Norge. I en krevende verdikjede har Brynild Gruppen bidratt til en mangedobling av lokal verdiskapning i Mosambik, sikret markedsadgang for 4000 bønder og skapt flere hundre arbeidsplasser på landsbygda. Juryen mener kandidaten også skårer godt på resten av parameterne for prisen. Produktet inneholder ikke salt, og er derfor et sunnere alternativ i kategorien. Emballasjen er merket med Grønt Punkt og kildesorteringspiktogram. Slik oppmuntres kunden til å kildesortere. Prosjektet viser at Den Lille Nøttefabrikken har et godt potensiale, og bør framstå som et forbilde og inspirasjon for andre bedrifter til å utnytte sin posisjon til å ta samfunnsansvar.»

Finalister:

Mills AS med «Tid for matro» og Orkla Foods med «Orkla Foods Norges program for å redusere salt»

Jurymedlemmer:

  • Jaana Røine, Adm. Direktør, Grønt Punkt Norge
  • Anne Kathrine Owren Aarum, Seniorrådgiver, Helsedirektoratet
  • Knut Lutnæs, Styreleder, Initiativ for Etisk Handel (IEH) og miljøsjef i Coop Norge
  • Helge Hasselgård, Adm. Direktør, Dagligvareleverandørenes forening (DLF)

DLF Innovasjonspris tildeles Kavli Norge AS for Q Skyr Mini. Foto: Kilian Munch

DLF Innovasjonspris ble tildelt Kavli Norge AS for Q Skyr Mini

Q Skyr Mini endrer forbruksmønsteret og gjør det enklere for forbrukerne å lage raske og sunne matpakker til barna, sier jurymedlem og professor ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering på handelshøyskolen BI, Nina Veflen.

Juryens begrunnelse: «Kavli Q Skyr Mini har gjort barneyoghurten mer praktisk, slik at den kan nytes på farten. Med Emballasjeløsningen med tut trenger man ikke lenger en skje for å spise yoghurt. Yoghurten er dessuten fettfri og proteinrik og inneholder kun to-tre prosent tilsatt sukker, og er derfor et sunt alternativ for barn. Barn har vært inkludert i utviklingen av både smak og design. Det har bidratt til at produktet er en vekstvinner i kategorien barneyoghurt det siste året.»

Finalister:

Colgate Palmolive med «Colgate Expert White» og Nortura med «Stykkevis og delt».

Jurymedlemmer:

  • Nina Veflen, Professor, Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, Handelshøyskolen BI
  • Vegard Kjuus, Adm. direktør, Meny
  • Ole Petter Nyhaug, Partner / Kreativ leder, Opinion
  • Knut Kristian Hauger, Redaktør, Kampanje
  • Helge Hasselgård, Adm. direktør, Dagligvareleverandørenes forening (DLF)

DLF Merkevarepris tildeles Orkla Health AS for Möller’s Tran. Foto: Kilian Munch

DLF Merkevarepris ble tildelt Orkla Health AS for Möller’s Tran

– Gjennom innovasjon og markedsføring har Möller’s Tran klart å fange også den nye generasjonen, ved stadig å tilby nye varianter med forskjellig smak og i forskjellige former. De har holdt sin posisjon i markedet, til tross for tøff konkurranse, sier jurymedlem og kreativ leder i Opinion, Ole Petter Nyhaug.

Juryens begrunnelse: «Möller´s Tran skårer høyt på samtlige kriterier som er satt til prisen. Möller´s har tydelige og kjente verdier som sunnhet og helse, naturlighet og tradisjon. I en årrekke har Möller´s skapt engasjement hos det norske folk med sterke reklamekampanjer og slagord som «Har du tatt for mye Möller´s tran?» Möller´s har i lang tid hatt en solid posisjon som markedsleder i kategorien. De siste tre årene har markedsandelen deres på flytende tran ligget på ca. 97 %. Gjennom stadige produktforbedringer og innovasjon i form av smak og nye leveringsformater har Möller´s vokst og fremstår som en ledestjerne i kategorien og i bransjen.»

Finalister:

Mondelez med «Freias melkesjokolade» og Krefting med «Plumbo».

Jurymedlemmer:

  • Nina Veflen, Professor, Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, Handelshøyskolen BI
  • Vegard Kjuus, Adm. direktør, Meny
  • Ole Petter Nyhaug, Partner / Kreativ leder, Opinion
  • Knut Kristian Hauger, Redaktør, Kampanje
  • Helge Hasselgård, Adm. direktør, Dagligvareleverandørenes

For å vise frem den bredde av positive bidrag våre merkevarebedrifter står for, har DLF utviklet fire utmerkelser. DLF Innovasjonspris, DLF Merkevarepris, DLF Samfunnsansvarspris og DLF Hederspris.