Støtt din lokale favoritt – så er den der i morgen også!

 

(saken er oppdatert 6. mai)

Torsdag 12. mars gikk store deler av det norske samfunnet i «lock down». Pandemien rammet oss og vi befinner oss nå i en krevende og ekstraordinær situasjon. DLF tar derfor initiativ til en felles bransjekampanje til støtte for serveringsbransjen.

Mat- og dagligvareindustrien er avhengig av en robust, stabil og leveringsdyktig verdikjede. Vi som produsenter og leverandører er fundamentet i arbeidet med å sikre at tilbudet møter etterspørselen til forbrukerne. Samtidig er vi avhengig av våre kunder – bindeleddet mellom oss og forbrukerne. Unntakstilstand krever nye løsninger og ta ansvar for nye samarbeid. Det er et ansvar vi ønsker å ta.

Nasjonalt bransjeinitiativ

I møte med pandemien har regjeringen innført en rekke restriksjoner og regler. I sektoren vår ser vi at stadig flere aktører sliter med å overleve. KBS og Horeca-sektorene er i stor grad rammet av tiltakene. Hoteller stenges, og flere restauranter, kafeer, bakerier, kiosker og puber sliter med å holde hjulene i gang. I en bransje med små marginer er man særlig utsatt for langsiktige konsekvenser av denne tilstanden. Norge gikk inn i krisen med et mangfold av ulike serveringstilbud til forbrukerne. DLF vil bidra til at det samme mangfoldet kommer ut på den andre siden.

DLF er derfor med i et felles bransjesamarbeid som lanseres nå. Et samarbeid hvor alle leverandører innenfor mat-, daglig- og drikkevarer står sammen for å støtte KBS og Horeca-industrien. Vi vil vise vår støtte til hele verdikjeden. Ikke for å sikre salg av egne produkter. Ikke for å fremme oss selv. Men for å vise at vi som bransje ønsker å samarbeide. Vi er konkurrenter i markedet – men samarbeidspartnere i arbeidet med å bevare et best mulig tilbud til forbrukerne.

Hva kan du som DLF medlem gjøre?

Dersom du som medlem ønsker å bidra i denne dugnaden finner du mer informasjon om kampanjen og materiell til sosiale medier på våre medlemssider. Har du ikke tilgang må du registrere deg. 

Facebook – spre budskapet enda mer ved å sette tilpasset ramme på ditt profilbilde

Du kan velge mellom 3 tilpassede rammer og du finner de her:

Omstilling og innovasjon

De siste ukene har vist hvor innovative og tilpasningsdyktige bransjen vår er. Stadig flere aktører har snudd seg rundt og tilpasset seg den nye situasjonen. Flere restauranter har begynt med take away, kreative og nye løsninger for hjemlevering er opprettet, det er nettsider hvor kafeer, restauranter og kiosker har kronerulling og mye mer.

Skal innovative løsninger fungere må de også tas i bruk. Forbrukerne må vite om hvilke tilbud som finnes og oppmuntres til å ta dem i bruk. Målet i alt DLF sine medlemmer gjør er å skape verdi og tilbud til forbrukerne. I dagens situasjon betyr det å bidra til å løfte frem og heie på initiativer gjort i serveringsbransjen.

Bli med i dugnaden!

Sammen med NHO Service og Handel, NHO Reiseliv, NHO Mat & Drikke, Bryggeri- og drikkevareforeningen, Vin- og brennevinforeningen og Baker- og Konditoribransjens Landsforening går vi nå bredt ut i et felles bransjeinitiativ. Vi ønsker å fremme det formidable arbeidet som gjøres i bransjen vår, og løfte frem de aktørene som kjemper for å bevare mangfoldet i spise- og drikketilbudet. Sammen vil vi gi vår støtte til næringen gjennom å starte en folkedugnad for å redde næringen. Oppfordre alle til å hjelpe sine favoritter gjennom krisen. Oppfordre alle til å benytte seg av de nye løsningene som kommer. Oppfordre alle til å bli med i dugnaden for å bevare den viktigste næringen vi har i Norge.

Bli med på laget du også!
#støttdinlokalefavoritt