Semesterstart for DLF Kompetanseprogram

Bendik Samuelsen, professor i markedsføring ved BI, foreleser om merkevarebygging.

Bendik Samuelsen, professor i markedsføring ved BI, foreleser om merkevarebygging.

I dag startet et nytt kull på DLF Kompetanseprogram. Studiet er et spesialtilpasset tilbud for DLFs medlemmer, som gjennomføres ved Handelshøyskolen BI i Nydalen, Oslo. En unik mulighet til å kombinere faglig påfyll og nettverksbygging, mener ny student.

Studiet gjennomføres som seks to-dagers samlinger i løpet av to semestre. Prosjektoppgaven er lagt til vårsemesteret, slik at arbeidsmengden er tilpasset studentenes hverdag. Med et tak på maksimum 35 deltakere foregår undervisningen med tett dialog mellom forelesere og studenter, og sørger for at hver og en kan løfte relevante eksempler fra arbeidshverdagen inn i forelesningene. Målet med studiet er at DLFs medlemsbedrifter skal bli enda dyktigere til å styrke sine merkevarer i handelen, rettet mot forbruker.

Helge Hasselgård, administrerende direktør i DLF ønsket årets studenter velkommen, før DLFs styreleder og administrerende direktør i Dr. Oetker Norge, Øystein Bu, holdt et innlegg om betydningen av konkurranselovgivningen, i en arena der konkurrenter møtes. Bendik Samuelsen, professor i markedsføring ved BI, holdt årets første forelesning om merkevarebygging.

                                                                                – Unikt tilbud

Sofia Kaasgaard er National Field Sales Manager i Unilever Norge AS.

Sofia Kaasgaard er National Field Sales Manager i Unilever Norge AS.

Blant årets studenter er Sofia Kaasgard, National Field Sales Manager i Unilever Norge AS. For å bygge en sterk merkevare, må den skille seg ut i mengden av informasjon en forbruker daglig får. Kaasgaard håper studiet vil gi innspill til hvordan å få til det i et impulsivt marked.

– Jeg mener dette er en unik mulighet til å mikse faglig påfyll og nettverksbygging, sier Kaasgaard.

Ingrid Sanfelt Hansen er kategorileder i Orkla Foods Norge AS. Hun håper studiet vil hjelpe henne med å få ny innsikt om hvordan hun kan selge Orkla Foods produkter på en effektiv måte, og gleder seg til å dele erfaringer om merkevarebygging med de andre deltakerne.

– Jeg er veldig glad for at det tilbys et studie som fokuserer på merkevarebygging spesifikt i dagligvarebransjen. I vår bransje er man nødt til å holde tritt. Det skjer stadig nye ting, sier Santfelt Hansen.

– Fange opp trender

Gunnar Wingård, kategoridirektør i Coca-Cola Norge ser fram til studiene.

 

Gunnar Wingård er kategoridirektør i Coca-Cola Enterprises Norge.

Gunnar Wingård er kategoridirektør i Coca-Cola Norge.

– Flere av kollegene mine har tatt kurset tidligere, og har vært godt fornøyd. Jeg har sett gjennom programmet for forelesningene, og det ser interessant ut. Det er lenge siden jeg har sittet på skolebenken, så det er greit med litt faglig påfyll, sier Wingård.

Han mener det er avgjørende å tenke langsiktig og følge med på de store trendene, for å lykkes i å videreutvikle en merkevare.

– Det er viktig å fange opp signalene før de kommer. Nå er det for eksempel sukkerfri brus som er den store trenden innenfor drikkevarer. Coca-Cola har tradisjonelt solgt sukkerholdig brus, så da må vi tenke nytt. Vi har en bred portefølje av drikkevarer, og jobber stadig med hvordan vi kan stille sterkt mot våre konkurrenter.

I årets første forelesning sammenlignet Samuelsen merkevarebygging med legeyrket.

– Det relaterer jeg til. Man stiller en «diagnose» som sier noe om hva forbrukeren ønsker, og så finner man en «medisin», altså en løsning på hvordan man skal tilby det, sier Wingård.

I løpet av de neste fem samlingene skal studentene få faglig påfyll om merkevarebygging, forbrukeratferd, salg og salgseffektivitet og økonomistyring.