Konkurransetilsynet: 4,9 milliarder kroner i gebyrer
Da kom konklusjonen fra Konkurransetilsynet, på den lenge forventede saken om prissamarbeid blant dagligvarekjedene.
Tilsynet konkluderer med å ilegge Coop, NorgesGruppen og Rema til sammen 4,9 milliarder kroner i overtredelsesgebyr for brudd på konkurranseloven. Hovedbegrunnelsen er at Tilsynet mener de tre dagligvarekjedenes samarbeid «om å gi tilgang til omfattende prisjegervirksomhet i hverandres butikker» har vært ulovlig.
– Alvorlig lovbrudd
Gebyret er fordelt med 1,3 milliarder kroner til Coop, 2,3 milliarder kroner til NorgesGruppen og 1,3 milliarder kroner til Rema. Kjedene pålegges også å stanse samarbeidet og samarbeid med tilsvarende virkning.
Konkurransedirektør Tina Søreide var tydelig på pressekonferansen onsdag 21. august 2024: – Dette er et alvorlig lovbrudd, noe som gjenspeiles i gebyrets størrelse. Det ulovlige samarbeidet har svekket konkurransen mellom dagligvarekjedene i mange år. Dårlig konkurranse betyr normalt høyere priser for forbrukere. Når det gjelder dagligvarer, rammer det oss alle, sier.
Tilsynet mener i praksis at samarbeidet mellom Coop, NorgesGruppen og Rema innebærer at kjedene «har delt store mengder prisinformasjon med hverandre. Dette har økt gjennomsiktigheten på pris mellom kjedene, uten at forbrukerne er blitt bedre informert om prisene. Samarbeidet har derfor skadet konkurransen i dagligvaremarkedet».
Ulovligheter fra 2011 til minst 2018
Tilsynet bygger saken på det de kaller «det ulovlige samarbeidet» – i en periode som varte fra januar 2011 og minst fram til tilsynets bevissikringer i april 2018. De mener også at kjedene i dette tidsrommet økte prisjegervirksomheten, og slik ble oppdatert på konkurrentenes priser flere ganger om dagen. Tilsynet mener også å sitte på bevis som gjør at de også uttrykker følgende: «Som følge av samarbeidet forventet den enkelte kjede at konkurrentene ville følge prisendringer raskt. Dermed ble det mer attraktivt for kjedene å øke prisene, samtidig som det ble mindre attraktivt å redusere prisene.»
Kommentarer til saken
Direktør Helge Hasselgård understreker at DLF ikke har noen rolle i denne saken. – Dette handler om konkurransen mellom dagligvarekjedene og de prisene de setter ut mot forbruker. Det er handelen alene som har ansvar for prissettingen i butikk. Men det er selvsagt viktig at vi følger godt med, og ser alle sider og konsekvenser dette kan få for markedet og dermed også for våre medlemmer.
Konkurranserettsadvokater DLF har snakket med, presiserer at Konkurransetilsynet må føre klare bevis for at kjedenes bruk av prisjegerne har begrenset konkurransen mellom kjedene. Å bevise virkninger i slike saker er krevende, og det fremgår tydelig av kjedenes uttalelser i pressen at de mener tilsynets virkningsanalyse er forfeilet. De tre kjedene har alle varslet at de vil klage, noe som betyr at Konkurranseklagenemnda må ta stilling til om Konkurransetilsynets virkningsanalyse holder eller om det er rett slik kjedene hevder at prisjegerne heller bidrar til konkurranse enn å svekke den. Dette er ikke enkle vurderinger, og utfallet fremstår ikke som gitt.
Politisk redaktør i E24, og tidligere næringsminister, Torbjørn Røe Isaksen, var raskt ute med en grundig kommentar til Konkurransetilsynets beslutning – under overskriften «En god dag for kundene».
Her minner han om at Tilsynet tidligere i 2024 måtte legge vekk anklagen om at kjedene samarbeidet fordi de ville begrense konkurransen, med bøter på 21 milliarder kroner. – I stedet mener tilsynet nå at konsekvensen er svakere konkurranse, uten at kjedene eksplisitt har samarbeidet for med det som formål, sier E24-redaktøren.
Røe Isaksen konkluderer med at det vil komme et rettslig oppgjør: – Kampen fortsetter. For det står milliarder på spill.
Kommentarene fra de tre dagligvarekjedene finnes i en egen sak med mediesitater her.
Konkurransetilsynet har satt opp følgende fakta- og tidslinje for saken:
- Coop, NorgesGruppen og Rema står til sammen for 95 prosent av det norske dagligvaremarkedet.
- I 2007 avviklet ACNielsen Norge AS ukentlig prisrapportering til NorgesGruppen, Rema, Coop og Ica, etter at Konkurransetilsynet påpekte at slik deling av prisinformasjon kunne skade konkurransen og være ulovlig.
- I 2010 inngikk dagligvarekjedene «Bransjenorm for sammenlignende reklame», som skulle gi kjøreregler for kjedenes bruk av prissammenlignende reklame. Normen slo fast at prissammenlignende markedsføring skulle dokumenteres, og inneholdt en bestemmelse om at kjedene kunne besøke hverandres butikker for å hente inn priser for å dokumentere sammenlignende reklame.
- I 2011 ble kjedene enige om at bestemmelsen om tilgang til hverandres butikker skulle praktiseres slik at partene hadde tilgang til å hente inn omfattende mengder priser med bruk av håndskanner.
- I 2012 ble kjedene enige om en ytterligere utvidelse av prisjegernes tilgang til hverandres butikker.
- Konkurransetilsynet startet i 2016 et forprosjekt for å utrede informasjonsdeling mellom de norske dagligvarekjedene.
- Konkurransetilsynet gjennomførte bevissikring hos kjedene i april 2018, og har gjennomgått et omfattende dokumentbeslag.
- Konkurransetilsynet har også tatt forklaringer fra representanter for kjedene.
- Saken gjelder brudd på konkurranseloven § 10 – og den tilsvarende bestemmelsen i EØS-avtalen artikkel 53 – som forbyr samarbeid mellom uavhengige foretak som har til formål eller virkning å begrense konkurransen.
- Konkurransetilsynet varslet kjedene 15. desember 2020 om at tilsynets foreløpige vurdering var at kjedenes samarbeid om tilgang for hverandres prisjegere brøt konkurranseloven både ved at samarbeidet hadde konkurransebegrensende «virkning» og konkurransebegrensende «formål».
- Kjedene fikk i januar 2024 beskjed om at Konkurransetilsynet avsluttet arbeidet med mulig konkurransebegrensende formål, men fortsatte arbeidet med mulig konkurransebegrensende virkning.
- Varsel om endring av gebyrer ble sendt kjedene 10. april 2024.
- Kjedene ble ilagt overtredelsesgebyrer på til sammen 4,9 milliarder kroner 21. august 2024.
- Kjedene ble også pålagt opphør av samarbeidet og samarbeid med tilsvarende virkning 21. august 2024.
- Konkurransetilsynet har ved dette vedtaket avsluttet sin saksbehandling.
- Kjedene har mulighet til å klage saken inn for Konkurranseklagenemnda innen 6 måneder.