Hva er den egentlige EMV-andelen?

Torkild Nordberg

Kjedeprodukter nærmer seg 30 % markedsandel

I etterkant av Torkild Nordbergs presentasjon ved årets DLF Høstmøte ble han intervjuet av Aftenposten. I intervjuet legger Nordberg vekt på at merkevareleverandører og produsenter stadig mister mer makt til kjedene. Han viser til en undersøkelse gjort av Nielsen, på vegne av DLF, at kjedenes egne merkevarer nå utgjør rundt 28 % av utvalget i en butikk.

Nielsens offisielle måling i mai viser en EMV-andel på 15,2%, men Nordberg sier at det som bør måles er hvor stor andel av omsetningen butikkjedene reelt sett har kontroll over, som bl.a frukt og grønt og enkelte andre kjedemerker. Tar man høyde for kjedenes engasjement og interesse i disse vil andelen nærme seg 30 %.

Les hele intervjuet med Torkild Nordberg i Aftenposten.