Kaffeprat med HOFF SA: – Poteten er en undervurdert verdi

Poteten har vært gjenstand for synkende forbruk over tid. Samtidig er poteten en viktig matvare. – Det er all grunn til å spise mer potet fremover, ikke minst på grunn av det lave klimaavtrykket, sier Ingeborg Flønes, administrerende direktør i potetsamvirket HOFF SA.

Administrerende direktør Ingeborg Flønes i HOFF SA

AVTRYKK: Administrerende direktør Ingeborg Flønes i HOFF påpeker at måten de forvalter poteten på, gjør at den er ren sirkulærøkonomi. Foto: HOFF

– Det har vært to krevende men gode år, med tanke på pandemien, som var en periode der vi hadde veldig god vekst. Det synes jeg vi har klart å stå i på en god måte, sier administrerende direktør Ingeborg Flønes i HOFF.

Etter flere måneder med høye energikostnader går det ikke langt ut i kaffepraten før vinterens situasjon blir et tema.

Krevende tider

– Akkurat nå vil jeg si det er veldig krevende. Vi ser en ekstrem økning i prisen på alle innsatsfaktorer spesielt energi, olje og transport. Krigen i Ukraina påvirker oss alle. Samtidig er vi en bedrift som bruker veldig mye energi i våre prosesser. En ting er oss som samvirke og selskap, men dette gjelder også våre eiere, potetbøndene som leverer til oss. De ser jo den samme kostnadsutviklingen. Det gjør at vi forbereder oss på en tøff tid fremover, sier Flønes.

– Hvordan arbeider dere for å gjøre hverdagen til norske forbrukere bedre?

Foto: HOFF SA

VEGANSK: HOFF var tidlig ute med å lansere plantebasert burger, og traff planken godt. Foto: HOFF

– Det som er viktig for oss er at vi kommer med innovative, spennende og smakfulle produkter som er noe forbruker vil ha. For fem år siden lanserte HOFF sine første vegetarburgere i serien HOFF Liv Laga. Der hadde vi god timing – akkurat da markedet begynte å vokse lanserte vi produktene. Under HOFF Liv Laga har vi utviklet flere spennende plantebaserte produkter, og vår HOFF Liv Laga original burger er fortsatt en bestselger og den har også vunnet flere priser.  For øvrig er jo mesteparten av vårt sortiment vegetarprodukter selv om det ikke markedsføres som det.

– Som alle andre er også vi opptatt av bærekraft, og da har vi et godt utgangspunkt i poteten, som har et veldig lavt klimaavtrykk, sier Flønes.

– Poteten vil jeg si har vært undervurdert i mange år, og vi har sett at forbruket har gått tilbake. Det er all grunn til å spise mer poteter fremover. Ikke minst fordi klimaavtrykket for poteter er blant det laveste for frukt og grønt, men også at næringsinnholdet er bedre enn alternativer som pasta og ris, sier hun.

Utnytter hele poteten

Hva er viktig for dere når dere jobber frem nye innovasjoner?

– Det er å forstå hva det er forbruker ønsker. Det er smaken som står i sentrum. Smaken trumfer alt. Vi jobber også med mer forskningsbaserte prosjekter der vi ser på hvordan vi kan utnytte deler av poteten enda bedre, som potetproteiner for eksempel. Det handler i tillegg om å optimalisere de produktene vi har med tanke på både riktige pakningsstørrelser og nye smaker. Vi har også gått inn i nye kategorier og har for eksempel lansert potetsalat, som er ferskvare.

Poteten er sirkulær økonomi

Det er helt grunnleggende både for et samvirke og for alle som driver med mat, å utnytte hele produktet, slik at minst mulig går til spille.

– For eksempel bruker vi reststivelse fra produksjon av pommes frites og poteter vi mottar som ikke har god nok kvalitet, til å produsere potetstivelse og potetsprit. Reststrømmer fra denne produksjonen blir til dyrefôr eller gjødsel. Poteten er sirkulærøkonomi.

– Det kanskje ikke så mange vet er at det er «potet» i godteri. Av potetstivelse lager vi glykose som brukes både som søtning og som bindemiddel blant annet i gelegodteri, sier Flønes.

Samfunnsansvar er ikke bare bærekraft for HOFF, det er også helse.

– Vi har produkter som er nøkkelhullmerket, som for eksempel HOFF Opphøgde Potteter med 2,7 prosent fett. Nå er det heller ikke mer enn 5-6 prosent fett i vanlig pommes frites heller da. Nye tilberedningsmåter som Air Fryer gjør også at du får en sprø pommes frites uten at du trenger å tilsette fett. Det er nok mange som ikke er klar over hvor lite fett det faktisk er i HOFF Opphøgde Potteter, påpeker Flønes.

HOFF har signert bransjeavtalen for reduksjon av matsvinn og bransjeavtalen for reduksjon av sukker, salt og fett, samt økt forbruk av frukt og grønnsaker.

Som en del av satsingen på folkehelse, har HOFF blant annet gått bort fra å bruke mettet fett i produktene.

– Vi gjør de grepene vi kan. Et annet eksempel er at posene vi bruker er perforert slik at man slipper ut luft, og dermed får vi flere poser i en D-pak og man slipper å transportere luft.


Får vært med på flere kurs

Det var ikke bare vekst og gode tall som var effekten av pandemien for HOFF. Som for mange andre var flere ansatte på hjemmekontor når det sto på som verst. Flønes mener at mer fleksibilitet i arbeidshverdagen har kommet for å bli, og at man absolutt fortsatt også må møtes fysisk.

Vi må å ha fysiske møter, selv om mye fungerer godt på Teams. Å være en del av et fellesskap er det viktig at folk opplever, slik at vi får bygget kultur, sier hun.

– Som en bedrift, som ikke ligger i Oslo, ser vi at det er blitt veldig mye mer web-baserte kurs og møter under pandemien, som gjør at vi kan delta på mer. Det blir mer effektivt for oss å være med på et frokostmøte et par timer eller konferanser, som vi før kanskje måtte bruke hele dagen på. Dette gjør at vi får deltatt på flere kompetansebyggende arrangementer, legger hun til.

47 prosent vekst

Hva mener du er nytteverdien av at bedriften er medlem i DLF?

– Det er viktig at merkevareleverandørene står sammen. Spesielt i arbeidet om å tilrettelegge for gode rammebetingelser, og rettferdig konkurranse med handelens egne merkevarer. DLF tilbyr også kurs om aktuelle temaer, som da Lov om god handelsskikk kom. Våre KAM-er har også deltatt på DLF Kompetanseprogram, sier Flønes, som har jobbet fem år i HOFF.

Fra før har hun vært både i Forbrukerrådet, Nortura og hos ikt selskapet HP.

Hva gjør jobben din spesielt spennende?

– Det som er veldig spennende med HOFF, er at jeg får jobbe med hele verdikjeden. Vi jobber med eierne, produksjon og salg/marked – hele veien ut til kundene våre. Samtidig er det hele tiden nye muligheter og utfordringer i verdikjeden vår som gjør at det aldri blir kjedelig. Så det blir en veldig stor bredde i arbeidsoppgavene mine.

Hun trekker også frem folkene hun jobber med.

– Det er dyktige og lojale folk i HOFF, og sammen får vi til gode resultater. De siste fem årene har omsetningen vokst med 47 prosent. Det er en enorm vekst, og den har kommet fordi vi har jobbet godt med både produktutvikling, innovasjon og forbedringsarbeid gjennom hele verdikjeden, avslutter hun.


Fakta om HOFF:

  • Antall ansatte: 150
  • Omsetning: 660,1 millioner kroner i 2021
  • Kategorier: Frosne potetprodukter, plantebaserte produkter, potetmos, potetsalat og ingredienser (sprit, potetflak og potetstivelse)
  • Eksempler på merkevarer: HOFF, HOFF Opphøgde Potteter, HOFF Liv Laga
  • Hjemmeside

Foto: HOFF SA

Film: produsert av Jan Tore Øverstad for HOFF SA.


Klikke her for å lese flere DLF Kaffeprater.

Oversikt over DLFs medlemsbedrifter finner du her.