Aktuelt

Markedsetterforskningsverktøyet

Fredag 6.september la regjeringen frem et lovforslag om endringer i Konkurranseloven. Forslaget gir Konkurransetilsynet utvidet myndighet i håndteringen av mulige konkurranseutfordringer i alle bransjer, og skal behandles av stortinget utover høsten. DLF er bekymret for mulige negative konsekvenser av lovforslaget.
11/09/2024/av DLF administrasjonen

Notiser og sitater – uke 37

Økonomiske rammevilkår, politiske føringer og saker om dagligvarehandelen generelt er tema for denne spalten. Hver uke løfter vi noen saker fra mediebildet - som en oversikt over hva som rører seg.
11/09/2024/av DLF administrasjonen

Sanntidsinnsikt i kampanjer og produkter

Tilbudsdata er DLF Partner, og dermed i en eksklusiv gruppe som tilbyr produkter eller tjenester som er relevante for DLFs medlemsbedrifter.  - Vi skaper data-drevne innsikt, som er med å optimalisere ROI og «forecasting accuracy» for merkevarekampanjer, sier adm direktør Jesper Drachmann i Effectmanager AS.
10/09/2024/av DLF administrasjonen

Norgesmøllerne: – Aktørene har felles interesser

Vi tar en prat med en toppledere DLFs medlemsbedrifter og snakker om ting som berører deres virksomhet direkte, om markedsutviklingen, lederens personlige fokusområder, samt samfunnsdebatter og rammebetingelser som påvirker dem. Vi har snakket med Jan Erik Eikeland, adm. direktør i Norgesmøllene, som er Norges største næringsmiddelbedrift innenfor korn- og melbaserte produkter.
05/09/2024/av DLF administrasjonen

EUs forordning om av avskoging og skogforringelse

EUs forordning om avskogingsfrie råvarer og produkter (EU Deforestation Regulation) sikter å forhindre import og bruk av råvarer som bidrar til avskoging. Skog har en rekke viktige funksjoner for å begrense klimaendringene, opprettholde biologisk mangfold og økosystemtjenester, sikre drikkevannskilder og jordsmonn.
02/09/2024/av DLF administrasjonen

DLF Høstmøte 2024 – Programmet er klart!

Store hendelser rundt hele kloden får konsekvenser også i vårt hjemlige dagligvare- og serveringsmarked. På DLF Høstmøte 2024 ser vi først på hvordan vårt hjemlige marked ser ut i dag. Så spør vi hva de store geopolitiske hendelsene der ute betyr for oss i våre virksomheter her hjemme
02/09/2024/av DLF administrasjonen

Grønn eller grønnvasket?

Kravene til bærekraftskommunikasjon øker år for år. Det blir stadig mer utfordrende å kommunisere om bærekraft. I Norge følger Forbrukertilsynet nøye med. Hvordan kan vi egentlig kommunisere strategisk om bærekraft, uten å gå i grønnvaskingsfella?
30/08/2024/av DLF administrasjonen

DLFs medlemsundersøkelse 2024

DLFs medlemsundersøkelse for 2024 bekrefter at medlemmene er godt fornøyde med DLF. - Det er både viktig og interessant at det er små endringer fra svarene vi fikk i 2023, noe som betyr at DLF over tid leverer det medlemmene mener er viktigst, sier direktør Helge Hasselgård.
28/08/2024/av DLF administrasjonen

2D-koder: En ekstra dimensjon til strekkoden

Dagligvare og resten av varehandelen gjennomgår nå en transformasjon fra tradisjonelle, såkalte lineære strekkoder, over til todimensjonal QR-kode og GS1 Datamatrix. Nå er implementasjonsveiledningen tilgjengelig på norsk.
28/08/2024/av DLF administrasjonen

– Klare krav til aktørene

Rud Pedersen Public Affairs er DLF Partner, og dermed i en eksklusiv gruppe som tilbyr produkter eller tjenester som er relevante for DLFs medlemsbedrifter. Vi har snakket med managing partner Kristian Hvilen om deres fagområde, bransjen og utfordringene.
28/08/2024/av DLF administrasjonen

Konkurransetilsynet: 4,9 milliarder kroner i gebyrer

Så kom endelig konklusjonen fra Konkurransetilsynet, på den lenge forventede saken om prissamarbeid blant dagligvarekjedene. Konkurransetilsynet konkluderer med å ilegge Coop, NorgesGruppen og Rema 1000 til sammen 4,9 milliarder kroner i overtredelsesgebyr for brudd på konkurranseloven.
22/08/2024/av DLF administrasjonen

DLF i viktig møte med næringsministeren

Direktør Helge Hasselgård og Kommunikasjonsdirektør Mette Hanekamhaug var tirsdag 20. august i et innspillsmøte hos næringsminister Cecilie Myrseth, der temaet var konkurransesituasjonen i dagligvarehandelen. DLF ga bl. a innspill om sunn konkurranse, vertikal integrasjon, kjedenes doble rolle – og at rabatten må følge varen.
22/08/2024/av DLF administrasjonen

Innlogging for medlemmer

Egen innlogging for DLF medlemmer lanseres i 2018. Mer informasjon kommer.

Motta DLF Nyhetsbrev