DLF Partner Too Good To Go: Gjør det lettere for matindustrien å selge overskuddsvarer

 

Om Too Good To Go

 Tilbake til oversikt DLF Partner

 


(Innlegget er skrevet av TGTG)

Gjør det lettere for matindustrien å selge overskuddsvarer

På ett år har antall industriaktører i matredder-appen Too Good To Go tredoblet seg. Nå ønsker de å gjøre det enda enklere for matindustrien å selge overskuddsvarer gjennom appen og etablerer flere hentepunkter.

Flere av DLFs medlemmer har allerede inngått samarbeid med Too Good To Go og deres løsninger. Det har vært en stor suksess og har bidratt til redusert matsvinn for den enkelte.

Løser logistikkutfordringer

Ann-Kristin Raknes Pfründer – foto Hanne Johansen

Nordpolen er første hentepunkt ut. Industriaktørene kan sende overskuddsvarer direkte dit, og de ansatte hos Nordpolen tar imot forbrukere som har kjøpt produkter gjennom appen og kommer for å hente disse. I tillegg gjør de alt klart og sørger blant annet for pakking.

– Dermed løser vi utfordringer med logistikk og ressursbruk for dem som ikke har egne utsalgssteder. Stadig flere produsenter og leverandører til dagligvare- og serveringsbransjen tar i bruk appen, med stor suksess, men de befinner seg ofte på fabrikker og hovedkontorer. Matreddingen har kanskje foregått på en parkeringsplass utenfor allfarvei. Det kan fungere godt hvis bedriften har ressurser til å håndtere dette, men det er også behov for sentralt beliggende hentepunkter og folk som kan håndtere pakking og utlevering, sier Ann-Kristin Raknes Pfründer, daglig leder i Too Good To Go i Norge.

Støtter et meningsfullt tiltak

Ifølge Raknes Pfründer vil løsningen gjøre det enklere å benytte seg av Too Good To Go for industriaktører som ønsker å selge overskuddsvarene sine direkte til forbruker, uavhengig av om det er store eller små kvanta.

– Samtidig er Nordpolen og tilsvarende ressurssentre en kjempefin samarbeidspartner, siden de trenger flere oppdrag og jobber for å inkludere folk som kunne stått utenfor arbeidslivet, sier hun.

– Kombinasjonen av at man som bedrift gjør noe bra for miljøet, tjener penger på overskuddsvarene og får folk i jobb, gjør dette til en meningsfull satsing som vi er kjempeglad for å kunne tilby, sier hun videre, og forteller at bedriftene betaler en sum til ressurssentrene for å benytte seg av den nye løsningen.

Solgt over 30.000 flasker eplemost

Raknes Pfründer sier at det som startet som et pilotprosjekt på forsommeren, viste seg å gå over all forventning. 5396 poser med overskuddsvarer er blitt hentet hos Nordpolen Industrier de tre siste månedene, inkludert 3198 poser med til sammen 31.980 Ringi-flasker som egentlig skulle serveres til SAS-passasjerer.

– Det er helt rått. Synnøve Finden kjøleskapsgrøt er et annet eksempel – det har også gått unna. Folk bryr seg ikke om noen produksjonsfeil her og der, små eller ekstra store grønnsaker og sånt. De motiveres av å redde mat og gjøre en god deal. I tillegg er det mange som synes det er litt sjarmerende med noen skjønnhetsfeil, og det kan jo være positivt i et merkevareperspektiv, sier hun.

Too Good To Go hos Nordpolen Industrier- foto Jon Wang

Nordpolen: – Gir mestringsfølelse

Aina Berge, daglig leder Nordpolen Industrier – foto Øyvind Markussen

Aina Berge, daglig leder i Nordpolen Industrier, er godt fornøyd med samarbeidet.

– Dette gir oss nye, spennende arbeidsoppgaver. Vi lærer masse om kundekontakt og salg og blir tryggere på digitale verktøy, noe som gir en sterk mestringsfølelse. Vi får også vist oss frem i lokalmiljøet vårt. Generelt mener vi at mennesker med en utviklingshemming bør ha en synligere plass i arbeidslivet og samfunnet vårt, og det bidrar dette samarbeidet til, sier hun.

– Noe av det hyggeligste er alle kundene vi møter. Det er mange som slår av en prat. Og så er vi jo med på å redde miljøet litt. Det at tusenvis av Too Good To Go-poser er hentet hos oss på så kort tid, er helt vanvittig, sier Berge.

Fem år i Norge

Matredder-appen har rukket å bli fem år i Norge og knytter bedrifter med mat til overs sammen med forbrukere som vil kjøpe maten til rabattert pris. Appen er blitt et populært verktøy for alt fra dagligvarebutikker til matprodusenter som jobber for å redusere matsvinnet sitt. Sammen med forbrukere som legger ut på matredder-tokt har de norske aktørene reddet 5,8 millioner poser med overskuddsvarer siden oppstart. 1,5 millioner nordmenn har tatt i bruk appen.


Hva kan DLFs medlemsbedrifter gjøre?

DLFs medlemsbedrifter er velkomne til å ta kontakt med Too Good To Go for å se hva de sammen kan gjøre for å redusere matsvinn for bedriften, og sammen bidra til at Norge halverer matsvinnet sitt innen 2030.

Ta kontakt med Veronika Hoff, Key Account Manager i Too Good To Go Norge, [email protected], 913 87 939


Tidligere innlegg fra Too Good To Go

TGTG – Skaper stort engasjement gjennom å selge overskuddsmat


Mer informasjon om Too Good To Go

Hjemmeside 

TGTG – Skaper stort engasjement gjennom å selge overskuddsmat

 

Tilbake til Too Good To Go   Tilbake til oversikt DLF Partner

 


 Too Good To Go hjelper bedrifter til å se forretningspotensialet i svinnet sitt. Det er et positivt bærekrafttiltak, samtidig som samarbeidspartnere både tjener og sparer penger ved å ta i bruk appen. Ikke minst er det en måte å fri til forbrukerne på. De får god overskuddsmat til en bra pris, men spenningsfaktoren er også et viktig aspekt her for forbrukeren.

Too Good To Go så dagens lys i København i 2015, kom til Norge i 2016, og finnes nå i femten land.

Best kjent er de for Too Good To Go-appen, noe som har gjort selskapet til verdens største, nettbaserte markedsplass for overskuddsmat. Hele konseptet går ut på å knytte bedrifter med mat til overs sammen med forbrukere som har lyst til å kjøpe maten til rabattert pris.

 I Norge samarbeider de med 2400 aktører i matbransjen som legger ut såkalte forundringsposer med overskuddsvarer. Folk gjør et kjøp i appen og henter deretter posene.

Økonomisk oppside

Bendik Walderhaug, salgssjef i Too Good To Go Norge beskriver det som en vinn-vinn-vinn-situasjon. For miljøet, bedriftene og forbrukere.

Bendik Walderhaug, salgssjef i Too Good To Go Norge.

– Som butikk, serveringssted eller produsent reduserer du svinnet ditt og tjener penger på varer du kanskje ellers ville kastet. Overskuddsvarene får rett og slett et nytt liv, utenfor den tradisjonelle verdikjeden. Videre sparer du utgifter til avfallshåndtering og destruering av varer. Her snakker vi potensielt om ganske store summer, sier han.

– Det er også en måte å bidra til den felles klimadugnaden på, og vise at man bryr seg. Norge skal tross alt halvere matsvinnet sitt innen 2030, forteller Walderhaug.

Ettersom man henvender seg direkte til forbrukermarkedet, er det ingen krav til restholdbarhet på maten som frontes.

Og varene får ben å gå på. Siden oppstart er det blitt «reddet» nesten 4 millioner poser med mat på landsbasis. 1,2 millioner nordmenn har lastet ned Too Good To Go på mobilen, dratt ut på matreddertokt og delt bilder av sine kupp.

30.000 poser med mat «reddet» hos Nortura

Nortura er én av samarbeidspartnerne som har tilgjengeliggjort mye mat gjennom appen. Hittil i år er det hentet over 30.000 poser med kjøttprodukter som pålegg, pølser og kyllingfilét hos produksjonsanleggene deres i Sarpsborg og Tønsberg.

Foto: Too Good To Go

– Da restauranter og hoteller stengte ned som følge av koronakrisen, satt Nortura med flere tonn kjøtt som skulle vært solgt til proffmarkedet. Én av løsningene var å selge unna varer gjennom appen, og det har vært en kjempesuksess. I tillegg legges det ut en rekke datovarer gjennom hele året, sier Walderhaug, og understreker at Too Good To Gos samarbeidspartnere kun formidler varer når de har noe til overs, og at det ikke spiller noen rolle om det er mye eller lite.

Vlora Ibishi fra medlemsbutikken hos Nortura Sarpsborg forteller at de har solgt over 20.000 poser med mat så langt i år.

– Varene blir revet bort med én gang vi legger dem ut. Det er jo litt stas dette med forundringsposer og at man får god mat for rundt én tredjedel av fullpris. Vi slipper å kaste mat, samtidig som vi får inntjening og tettere bånd til folk, sier hun.

– Nå som svenskehandelen har fått en knekk og det er usikre tider, er tilbudet kanskje ekstra aktuelt. Økonomi er viktig for mange i området, og det er hyggelig å kunne bidra med rabatterte varer, sier hun.

Konkurransefortrinn

Walderhaug mener at det å blåse liv i overskuddsmat på denne måten også er et konkurransefortrinn.

Foto: Too Good To Go

– Bedriftene som er med får ikke bare en app, men også et spennende konsept og et omdømmeverktøy – og nye kunder. Folk liker overraskelseselementet ved at man ikke helt vet hva man får oppi posene. Dette er noe av det mest unike ved tjenesten vår. Vi vil at det skal være litt gøy å legge ut på matrednings-aksjon. Hvis bedrifter skal lykkes med bærekraftarbeidet sitt, og hvis vi skal nå de nasjonale utslippsmålene, tror jeg det er helt essensielt å skape engasjement, sier han.

– Man trenger et hentested og en profil i appen, og resten ordner lokalmiljøet, avslutter han.

Hva kan DLFs medlemsbedrifter gjøre?

DLFs medlemsbedrifter er velkommen til å ta kontakt med TGTG for å se hva de sammen kan gjøre for å redusere matsvinn for bedriften, og sammen bidra til at Norge halverer matsvinnet sitt innen 2030 .

Ta kontakt med Bendik Walderhaug, salgssjef i Too Good To Go Norge, [email protected], tlf. 971 01 103

 

Innlegget er skrevet av Too Good To Go

Mer informasjon om Too Good To Go

Hjemmeside