Solid anerkjennelse av godt markeds- og innovasjonshåndverk
Nå kan du nominere til DLF Utmerkelser – på områder som innovasjon, merkevar og bærekraft. Fristen er 15. august – så løp og nominér!
Blant de som sitter spent og venter på årets nominasjoner, er skarpskodde og erfarne jurymedlemmer. Ole Petter Nyhaug er partner og kreativ direktør i Opinion, og en lang rekke andre ting – ikke minst er han jurymedlem for flere av prisene i DLF Utmerkelser.

Ole Petter Nyhaug er partner og kreativ direktør i Opinion og jurymedlem for flere av prisene i DLF Utmerkelser. Foto: Opinion
Ole Petter er tydelig på at prisene i DLF Utmerkelser betyr en solid anerkjennelse av godt markeds- og innovasjonshåndverk i dagligvarebransjen.
– Jeg er sikker på at en plass blant finalister og vinnere gir motivasjon internt, samtidig som det gir synlighet mot kunder og bransje. Jeg syns også det er viktig å si at det på ingen måte er tilfeldig hvem som vinner, finalister og vinnerne er valgt etter en solid prosess. Vi i juryen bruker nemlig mye tid på å diskutere og evaluere kandidater, med høye krav til case-dokumentasjon, understreker Ole Petter.
På spørsmål om det finnes noen fellestrekk ved vinnerne de siste årene – på tvers av prisene, sier han: – Jeg har sittet i juryen for innovasjons- og merkevareprisene i mange år, og opplever at vi ser litt mindre «ekte» innovasjon, i betydning virkelig nye idéer, konsepter, produkter og marketingtiltak.
– Vi ser for eksempel oftere kryssbranding, der en kjent merkevare låner av en annen. Til gjengjeld ser vi tydeligere fokus på kommersielt forankret og vellykket innovasjon, som kjedene selvsagt setter pris på.
Lav terskel – høy verdi
Det skal ikke mye til for å komme i gang med å nominere egen bedrift til en pris:
en enkel pitch – maks en A4-side – er alt som trengs i første runde. Basert på denne vurderer juryen hvilke kandidater som går videre til runde to. Derfra kårer de tre finalister og én vinner i hver kategori.
Fristen for nominasjon er 15. august. DLF oppfordrer alle sine medlemmer til å nominere!
- DLF Innovasjonspris – for nytenkning som skaper verdi
- DLF Merkevarepris – for sterke, relevante merkevarer
- DLF Bærekraftspris – for løsninger som gjør en forskjell
DLF Merkevarepris og kandidater som går direkte til runde to
Medlemsbedrifter nominerer sine kandidater som tidligere, men det vil ikke bli valgt tre finaliste for Merkevareprisen. Tidligere års kandidater som tidligere har gått videre til runde to oppfordres til å oppdatere presentasjonen og registrer det før 15. august eller i perioden 1.-5. september. Kandidatene vil da automatisk være med i runden som kårer årets vinner.
Har du spørsmål om prosessen?
Ta kontakt med [email protected]
Den fjerde prisen, DLF NIQ Verdiskaper pris
I tillegg til ovennevnte priser skal også DLF NIQ Verdiskaperpris deles ut. Denne utmerkelsen er et samarbeid med NIQ og ble delt ut første gang i 2024. Til denne prisen skal ikke bedriftene nominere seg selv, men finalistkandidater fremkommer utfra kvantitative kriterier og målbare resultater i markedet.
Les mer, last ned konkurranseguiden og nominer her!
Vinnerne kåres og løftes frem på DLF Høstmøte i Tønsberg 16. oktober. I tillegg til heder og ære får finalistene eksponering – og muligheten til å inspirere andre i bransjen.