Design som virker i hylla

DLF Partner Dinamo Design er et spesialisert byrå innen visuell identitet, pakningsdesign, nettløsninger og strategisk rådgivning. Byrået kombinerer strategi og kreativitet for å utvikle konsepter som over tid også fungerer i butikk, og ikke bare på skjerm.

– Design bestemmer ikke alt, men i butikk avgjøres mye på en liten flate. Identiteten må komprimeres, gjenkjennes og vekke lyst til å bruke produktet, sier Geir Solem Lysbakken, designer i Dinamo Design. – Målet er at forbrukeren ser produktet, tar det ned fra hylla – og at vi der og da også lader merkevaren. Derfor handler faget om å forene strategi, konsept og form, slik at det gir en målbar effekt.

Foto: Geir Lysbakken, Dinamo Design

Vi møter Geir sammen med kreativ leder Simen Grankel og rådgiver Annie Myhre Westgärds. De har lang fartstid i faget, og representerer et byrå som siden 2001 har utviklet og forvaltet merkevarer på tvers av bransjer. – Det som differensierer oss er kombinasjonen av strategi og kreativitet, sier Simen. – Det starter oftest med gode spørsmål – og ender i et helhetlig løp.

I hylla – der slaget står

– Godt pakningsdesign krever butikktesting i sitt rette miljø, understreker Geir. – Det som ser bra ut på skjerm, kan falle gjennom i dårlig lys, med pappdisplayer og varierende plassering. Vår jobb krever at vi printer dummier, tester i butikk – og justerer.

For Geir og kollegene handler FMCG om hyllesituasjon og blokk-effekt: tydelig avsender, kategori og produktvalg. Hele toppen og sidene på emballasjen må jobbe – fordi varene sjelden står «pent». Målet for godt design er ikke bare kjøpsøyeblikket, men at produktet blir lagt merke til, husket – og kan verve nye kjøpere.

Et eksempel er samarbeidet med Freia om Freia Premium. – Vi valgte å bryte med «svart + gull» som premiumfarger. I stedet gikk vi lysere, brukte flere ulike farger for å differensiere smakene og integrerte storken med logoen. Redesignen ga markant vekst, forteller Geir.

Les også om pakningsdesign som styrker synlighet og egenart

Merkehierarki, retningslinjer og varighet

– Det er også viktig å være bevisst merkehierarkiet, og hvilke ønskede egenskaper som flytter seg gjennom dette, sier de tre. – Hvor mye frihet skal undermerkene ha – og hvor mye skal de hente fra hovedmerket for gjenkjennelse og tillit?

Foto: Simen Grankel, Dinamo Design

– Dinamo Design har her blant annet arbeidet med TINE Ysterier og YT. Prosjektene krevde rydding i formater, navn og nivåer. Vi utviklet retningslinjer for design – som gode designmanualer, malverk, fotobriefer og produksjonsløp – slik at kunden kan jobbe selvstendig over tid.

– Vi jobber verdibasert, tverrfaglig og strategisk for å sikre at designet lever lenge – gjennom sesonger, nye konkurrenter og skiftende behov, sier Annie. – Vi tar gjerne med kunden ut i butikk, fordeler observasjonsoppgaver og etablerer en felles forståelse før vi designer. Da vet vi hva vi faktisk skal løse.

Ofte kreves modige valg

Et eksempel er mikrobryggeriet RYGR Brygghus. – Vi ville unngå klisjeer, sier Geir. Dinamo Design landet på et særegent navne- og formspråk, der grafiske mønstre og farger hentet fra vikingskjold kan skaleres til nye smaker i det uendelige. Nettopp slike distinkte elementer gir langsiktig eierskap. Et mikrobryggeri trenger ofte en annen strategi for nye smaker enn et volumbryggeri med få smaker.

Foto: Annie Myhre, Dinamo Design

For Brynild jobbet teamet med snacksnøtt-serien St. Michael, der de samlet familien av varianter i stedet for å la subbrands svekke hoveddriveren. – Ofte er oppgaven å finne riktig nivå. Vi bruker en skala fra facelift via evolusjon til revolusjon – og tilpasser investeringene deretter.

Simen er tydelig på at slike jobber også må bygge på verdier og praksis. – Vi oversetter verdier til atferdsprinsipper. Sier du at du er transparent og modig, må du følge opp. Spørsmålet er hvilke valg du gjør hver uke – i design og kommunikasjon. – Det er der strategi blir operativ – i prioriteringer, systemer og kvalitetskontroll, bekrefter Annie.

AI som verktøy – med prinsipper

På spørsmål om hvordan AI påvirker prosessene, sier Simen at de gjerne deler inngangen til AI i tre: innsikt og research, idé- og problemløsning og ren produksjon.

– AI kan være en god og viktig kollega for de to første, men vi er svært tilbakeholdne med generativ produksjon av ferdige leveranser støttet av AI – av hensyn til både etikk og ivaretagelsen av fagligheten i bransjen.

Dette er et område Dinamo Design diskuterer mye – internt, med kunder og med egen bransje. – DLF er en viktig partner for oss, og vi har hatt gleden av å bidra på medlemsmøter med faglige innspill, sier Annie. – For oss handler samarbeid om å utveksle metodikk og vise hvordan strategi og kreativitet skaper endring – i hylla, på sikt og på bunnlinjen.

– Vi måles på effekt, oppsummerer Simen. – Det er derfor vi lager systemer, og ikke bare pakker.

Les også om hvordan emballasje kan forvandle merkevaren din

Aktuelle lenker: