DLF kritisk til forslag om forbud mot markedsføring

Helse- og omsorgsdepartementet har sendt ut på høring et forslag til ny forskrift om «forbud mot markedsføring av visse næringsmidler rettet mot barn». DLF stiller seg sterkt kritisk til forslaget. – Regjeringen foreslår en unødvendig regulering, med et forskriftsforslag som innebærer helt urimelige begrensninger i muligheten til å markedsføre kjente og kjære merkevarer i det norske markedet, mener adm. direktør Helge Hasselgård i DLF.

Helge Hasselgård, adm. direktør i DLF. Foto: DLF / Kilian Munch.

Hasselgård peker på at forskriftsforslaget i praksis betyr forbud mot markedsføring av en rekke merkevarer i det norske markedet.  – Forbudet vil kunne få et helt urimelig omfang i forhold til hva man faktisk ønsker å oppnå, hevder han. Han viser til at Markedsføringsloven og bransjens egne selvregulering gjennom Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) vil kunne ha tilstrekkelige virkemidler til å forhindre den uheldige markedsføringen man ønsker å forhindre. Dessuten vil de foreslåtte reglene for sponsing kunne bety en betydelig konkurransevridning mellom merkevareleverandører som har likelydende bedrifts- og merkevarenavn, og de som ikke har bedriftsnavnet i merkevarenavnet.

– DLF jobber for konkurranse på like vilkår. Her innføres en betydelig konkurranseulempe for mange av våre medlemmer, som departementet ikke synes å forstå rekkevidden av, mener Hasselgård.  I sin høringsuttalelse til departementet, viser DLF videre til NHO Mat og Drikke som har gjort en omfattende gjennomgang av forslagets mange svakheter og uheldige konsekvenser.

Klikk her å lese alle høringsuttalelsene på departementets hjemmeside.

NB: Høringsfristen er fredag 22. november. Ikke alle uttalelsene vil være lagt ut før etter at fristen har gått ut.