REMA 1000 og bestevenn-strategien

Det er stor medieoppmerksomhet rundt Rema 1000 og deres bestevenn-strategi om dagen. DLF har hatt pågang fra rikspressen om dette, og daglig leder Helge Hasselgård har kommentert våre meninger om saken.

DLFs generelle tilbakemelding til presse om konsekvensen av bestevenn-strategien er at det bli et færre antall leverandører som kjeden forholder seg til, smalere utvalg av kjente merkevarer i hyllene og dermed svekket konkurranse. Flere av våre medlemmer opplever nå å bli ekskludert fra kjeden og andre opplever å få bedre avtaler. DLF er opptatt av at politikerne kommer på banene igjen for tiltak om god handelskikk.

DLF ser på de utfordringene leverandørene nå møter som et utslag av en mer generell problematikk knyttet til konkurransesituasjonen og markedsstrukturen. Vi benytter derfor momentumet til å fremme våre hovedbudskap om god handelskikk og behovet for politisk engasjement for bransjen vår.

 

Saker med uttalelser fra DLF (vi oppdaterer fortløpende):

17.01 DN – kommentarer fra Hasselgård

14.01 E24.no Intervju med Hasselgård

11.01 Aftenposten Intervju med Hasselgård i etterkant av møte med næringsminister Monica Mæland (H) for å diskutere situasjonen i dagligvaremarkedet.

10.01 kl 18.30 TV2 Nyhetene – kommentar fra Hasselgård.

09.01 NRK – Dagsnytt atten debatt/samtale med Helge Hasselgård, stortingsrepresentant Gunnar Gundersen (H) og Knut Stoberget (AP) om politikernes engasjement og lov om god handelsskikk.

05.01 E24.no Kommentar fra DLF om de første «bestevennene» til Rema 1000.