Her er årets vinnere av DLF Utmerkelser

Årets vinnere ble kåret under middagen på DLF Høstmøte på Quality Hotel i Tønsberg, 19.oktober. Utmerkelsene ble delt ut av Styreleder i DLF, Øystein Bu og konferansier Guri Solberg.

DLF Samfunnsansvarspris gikk til Santa Maria Norge AS for The Perfect Mix of Taste and Future, DLF Innovasjonspris ble tildelt Multibev AS for Njie Propud Proteinpudding og DLF Merkevarepris ble tildelt Orkla Home & Personal Care Norge for Dr Greve.

DLF Merkevarepris tildeles Orkla Home & Personal Care Norge – Dr Greve. Foto: Erik N.H. Krafft

DLF Merkevarepris tildeles Orkla Home & Personal Care Norge – Dr Greve.

– Jeg synes det er imponerende hvordan Orkla Home & Personal Care har lykkes i å modernisere det gamle Dr Greve-merket, og nå tilbyr et så bredt spekter av freshe og delikate produkter med et så jordnært og ujålete uttrykk, sier jurymedlem Ingvild Fosse, forbrukerstemme og blogger.

Juryens begrunnelse: Dr Greve er et varemerke som har vært på markedet i over 100 år. Merkets image har blitt modernisert og revitalisert, samtidig som nye produkter nyter godt av den kredibiliteten Dr Greve har bygget opp over mange år. Orkla Home & Personal Care appellerer til følelser når de spiller på kommunikasjonen «skjønnhet på norsk» i konkurransen med de store internasjonale merkevarene. Med dette har de klart å opprettholde troverdighet hos forbrukeren.  Imponerende salgstall viser at de har gjort alt riktig i sin posisjonering i markedet. Orkla har økt markedsandelen betydelig både på gamle og nye produkter det siste året.

Jurymedlemmer:

  • Nina Veflen, Professor Handelshøyskolen BI
  • Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder Opinion AS
  • Lars Kristian Lindberg, tidligere Adm.direktør Kategori og innkj. Rema 1000
  • Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger consuming.no
  • Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF

 Finalister:

Orkla Foods Norge med Grandiosa og Tine SA med Litago

 

DLF Innovasjonspris tildeles Multibev AS – Njie Propud proteinpudding . Foto: Erik N.H. Krafft

DLF Innovasjonspris tildeles Multibev AS – Njie Propud proteinpudding 

-Vi vet at sunne, næringsrike men samtidig kalorifattige mellommåltider er noe forbrukerne har etterspurt og ventet på, uten at noen helt har klart å knekke koden fullt ut så langt. Det ser ut til at Njie er på sporet av noe som dekker dette behovet for en del av disse forbrukerne, sier jurymedlem Ole Petter Nyhaug, Partner / Kreativ leder i Opinion AS.

Juryens begrunnelse: Multibev AS har på kort tid klart å etablere et nytt segment i det norske markedet med Njie proteinpudding. De har bygd opp en nisjemerkevare innen helse og sunnhet, til å favne en bredere kundegruppe.  De har bidratt til verdivekst hos kjedene ved å skape en ny kategori innenfor mellommåltid. Med lavt kaloriinnhold, uten tilsatt sukker, høyt proteininnhold og med forskjellige smaker er Njie et produkt som dekker både sunnhet og kos. Multibev har imponert med sitt proaktive og målbevisste arbeid for den posisjoneringen de har oppnådd, både via distribusjonskanaler og med sin kommunikasjon via ambassadører.

Jurymedlemmer:

  • Nina Veflen, Professor Handelshøyskolen BI
  • Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder Opinion AS
  • Lars Kristian Lindberg, tidligere Adm.direktør Kategori og innkj. Rema 1000
  • Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger consuming.no
  • Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF

 Finalister:

HOFF SA med Liv Laga og Lerøy Seafood AS med Poke

 

DLF Samfunnsansvarspris tildeles Santa Maria Norge AS – The Perfect Mix of Taste and Future. Foto: Erik N.H. Krafft

DLF Samfunnsansvarspris tildeles Santa Maria Norge AS – The Perfect Mix of Taste and Future

– Vi gratulerer Santa Maria med DLFs samfunnsansvarspris. Vinneren har på en god måte kombinert et markedsbehov med bærekraftig produktutvikling. Vi håper dette inspirerer til flere produktinnovasjoner med sunnere produkter og lavere miljøavtrykk i årene som kommer, sier jurymedlem Bjart Thorkil Pedersen Fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen.

Juryens begrunnelse: Med The Perfect Mix of Taste and Future svarer Santa Maria på markedets krav om mer miljøvennlige og sunne produkter. Relanseringen av kryddersortiment til serveringsmarkedet gir forbrukeren trygghet om at sunne og miljøvennlige valg allerede er tatt for dem. Santa Maria skårer på samtlige kriterier for Samfunnsansvarsprisen; sunnhet, miljø, sosialt engasjement og ansvarlig innkjøp. Det er gjort en betydelig reduksjon av sukker, salt og tilsetningsstoffer uten å redusere kravene til smak og kvalitet. Juryen legger også vekt på at Santa Maria har tatt et stort miljøansvar ved å endre den eksisterende emballasjen til en mer miljø- og brukervennlig. Jobben Santa Maria har gjort både for helse og miljø er på eget initiativ og med nytenking. Dette arbeidet bør være til inspirasjon for bransjen»

Jurymedlemmer:

  • Jaana Røine, Adm.direktør Grønt Punkt Norge
  • Anne Kathrine Owren Aarum, Seniorrådgiver Helsedirektoratet
  • Bjart Torkil Pedersen, Fagsjef bærekraftig handel NorgesGruppen
  • Heidi Furustøl, daglig leder Initiativ for etisk handel (IEH)
  • Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF

 Finalister:

Kavli Norge AS med Kavlifondet og Orkla Foods Norge med Suppe til folket

DLF Utmerkelser

For å vise frem den bredde av positive bidrag våre merkevarebedrifter står for, har DLF utviklet tre utmerkelser. Disse er DLF Innovasjonspris, DLF Merkevarepris og DLF Samfunnsansvarspris. Les mer om DLF Utmerkelser her.